La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a València l’ús del gas natural en el transport terrestre i marítim

L'ús del gas natural com a combustible en el transport és una alternativa neta i rendible.

GAS NATURAL FENOSA dóna suport, a través de la seva Fundació, a la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia.

El director general d'Energia de la Generalitat Valenciana, Antonio Cejalvo, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a València el seminari de gestió ambiental "El gas natural en el transport terrestre i marítim", en el qual s'han analitzat els avantatges de l'ús del gas natural com a combustible. La jornada l'ha clausurada la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient de la Generalitat Valenciana, Isabel Bonig.

Durant la jornada, a la qual han assistit més de 150 professionals, els ponents han posat de manifest que l'ús del gas natural com a combustible en el transport és una alternativa neta i rendible.

El gas natural en el transport terrestre

El tècnic del Departament de Solucions de Mobilitat de Gas Natural Fenosa, Benito Páramo, ha explicat la situació actual del gas natural en el transport i ha suggerit algunes mesures que poden conduir que aquest combustible sigui l'alternativa als derivats petrolífers.

Per la seva banda, el responsable del Departament de Relacions Institucionals de SEAT, Ramón Calderón, ha destacat que ens trobem davant d'un canvi de paradigma en la indústria de l'automòbil, en què el gas natural comprimit ha de jugar un paper important. SEAT ja disposa de tres models de vehicles que utilitzen gas natural comprimit circulant pels carrers d'Europa i, a Itàlia, aquesta nova tecnologia ha impulsat les vendes d'aquests vehicles un 28%.

Gas Natural Fenosa i SEAT van signar, el 2013, un acord estratègic per desenvolupar i potenciar l'ús de gas natural comprimit en l'àmbit de l'automoció a Espanya, en els propers anys, amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire urbà i contribuir als objectius de sostenibilitat i desenvolupament econòmic.

D'altra banda, el responsable d'Enginyeria de Producte de MAN Truck & Bus Iberia, SAU, Antonio Freire, ha incidit en la utilització del gas natural comprimit en autobusos com una tecnologia fiable, econòmica, segura i menys contaminant en comparació del dièsel. Ha explicat, entre altres exemples, el cas de Suècia, on hi ha aproximadament 1.000 autobusos MAN en servei propulsats per gas natural comprimit.

El director de l'Àrea Tècnica de l'Empresa Municipal de Transports de València, José Luis Martínez Puerta, ha analitzat la situació del transport públic a la ciutat de València i ha descrit l'experiència, els resultats i les millores realitzades als autobusos propulsats per gas natural comprimit des de les primeres adquisicions, el 2004, fins a l'actualitat. La flota actual d'autobusos propulsats per gas natural comprimit és de 77 unitats.

El gas natural en el transport marítim

El director de Sostenibilitat i Seguretat de la Fundación Valenciaport, José Andrés Giménez Maldonado, ha explicat el projecte GREENCRANES, iniciativa que proposa la migració progressiva de la maquinària portuària que funciona amb combustible dièsel cap a l'adopció del gas natural liquat com a combustible més ecològic i competitiu en preu. Per a això, s'han desenvolupat diversos projectes pilot als ports de València, Livorno (Itàlia) i Koper (Eslovènia), que han donat com a resultat el primer camió de port propulsat íntegrament amb gas natural liquat i la primera màquina portuària reach stacker propulsada amb tecnologia dual-fuel (dièsel/GNL).

El principal consultant de l'empresa DNV GL, Jorge Pinto, va presentar la nova normativa energètica i ambiental que té com a objectiu reduir les emissions procedents del transport marítim i que pot afectar els ports en el desenvolupament d'infraestructures per subministrar gas natural liquat als vaixells.

Per la seva part, el general sales manager de Wärtsila Ibérica, Josu Goiogana, ha descrit la visió dels fabricants de motors i equips de propulsió, considerant que aquests s'han d'anticipar a les demandes de la indústria de navegació i a les necessitats concretes dels armadors. Per a això, han de tenir clares les prioritats dels diferents actors del negoci i conèixer els ressorts que impulsaran la indústria cap a una determinada direcció. Ha destacat que l'ús del gas natural liquat com a combustible s'emmarca, també, dins d'aquest repte permanent.

Finalment, el gerent de Cotenaval i vicepresident marítim de GASNAM, José Poblet, ha repassat alguns dels projectes més significatius de motorització de vaixells de gas natural i ha explicat el procés pioner que està duent a terme actualment Gas Natural Fenosa juntament amb Baleària, a Espanya, per impulsar el desenvolupament de projectes que suposin un estalvi en el nivell d'emissions contaminants, mitjançant la instal·lació, realitzada per l'enginyeria Cotenaval, d'un motor auxiliar de gas al vaixell de passatge Abel Matutes de la companyia Baleària.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

València (Espanya), 27 gen 2015