La Fundació Gas Natural Fenosa analitza els avenços de les smart cities en la gestió de l’aigua i els residus, mobilitat i edificació

Prop de 200 professionals participen a Madrid en el seminari “Ciudades inteligentes: aspectos energéticos y ambientales”, per examinar les alternatives energètiques i ambientals que ofereixen les ciutats intel·ligents.

Seminario de Ciudades inteligentes en Madrid

El director general d'Indústria, Energia i Mines de la Conselleria d'Economia, Ocupació i Hisenda de la Comunitat de Madrid, Carlos López Jimeno, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Madrid el seminari "Ciudades inteligentes: aspectos energéticos y ambientales".

Durant la trobada, que ha reunit prop de 200 professionals, s'han analitzat les alternatives energètiques i ambientals que obren les ciutats intel·ligents, les anomenades smart cities, capaces d'utilitzar a fons les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per millorar els serveis urbans i la qualitat de vida dels seus habitants. Els experts han detallat els avenços que aporten aquestes tecnologies per millorar la gestió de l'aigua i dels residus, la mobilitat urbana i la gestió eficient dels edificis.

El director del Centre de Recerca del Transport (TRANSyT) de la Universitat Politècnica de Madrid, Andrés Monzón, va presentar aplicacions i sistemes intel·ligents en els quals la integració de les TIC, des d'un punt de vista intermodal, permet integrar la gestió del trànsit viari i el transport públic per gestionar d'una manera més eficient la mobilitat en àrees urbanes. La informació intermodal entre els gestors del sistema de transports i els ciutadans permet reduir la congestió, la contaminació atmosfèrica i l'emissió de gasos d'efecte hivernacle.

Per la seva part, el director general de la Divisió Building Technologies de Siemens España, Jesús María Daza, va subratllar que mitjançant la tecnologia es poden garantir estalvis d'entre un 30 % i un 40 % en la despesa energètica d'un edifici. Es tracta, com va explicar, de convertir als edificis en llocs intel·ligents i sostenibles. Un edifici intel·ligent que genera i emmagatzema energia, interactua amb les xarxes intel·ligents i és capaç de gestionar la seva pròpia demanda i generació energètica per minimitzar el cost d'energia i les emissions de CO2.

El conseller tècnic d'Economia i Ús de l'Ajuntament de Madrid, Enrique López Galán, ha explicat el funcionament del sistema d'adquisició i explotació de dades (SAED), una eina que integra tota la informació generada en les diferents etapes de gestió dels residus sòlids urbans de Madrid per poder utilitzar-se posteriorment tant amb finalitats tècniques com econòmiques i administratives. Amb més de 3.340 tones diàries d'entrades de residus, el parc tecnològic de Madrid recupera més de 234 t/dia de materials reciclables, genera més de 567 MWh al dia d'energia i injecta a la xarxa gasista més de 16.574 Nm3 diaris de biometà.

El subdirector de Depuració i Medi Ambient del Canal d'Isabel II, Miguel Ángel Gálvez, ha assenyalat que la Comunitat de Madrid és una referència mundial a la instal·lació de microturbines a les xarxes de proveïment d'aigua de consum humà. La implantació progressiva d'aquests dispositius és un clar model de gestió intel·ligent del cicle integral de l'aigua a través de la generació distribuïda d'electricitat, que assoleix una capacitat de producció superior als 6.000 GWh/any equivalents a una reducció d'emissions superior a 1.000 tones de CO2 a l'any.

Les ciutats necessiten estratègies

La professora del Departament de Transport i Territori de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de Madrid, Rosa María Arce, ha subratllat la necessitat que les ciutats estableixin estratègies per fer front i adaptar-se amb èxit als processos de canvi. Per fer-ho, moltes de les noves solucions tenen a veure amb les tecnologies de la informació i les comunicacions que s'apliquen a tots els sectors i en què participa la ciutadania, de manera voluntària o involuntària. Arce ha recordat que aquesta aplicació de solucions tecnològiques, que fa les ciutats més "intel·ligents", no ha d'oblidar que l'objectiu principal és la sostenibilitat social, econòmica, ambiental, amb el ciutadà, les persones, en el centre de tots els processos.

La directora d'Enginyeria i Innovació Tecnològica de Gas Natural Fenosa, Blanca Losada, ha analitzat el desplegament de les xarxes intel·ligents i de les tecnologies de generació elèctrica distribuïda a les ciutats per millorar-ne l'eficiència i sostenibilitat. Va assenyalar que, en aquest context, vivim un procés de transició des d'un sistema energètic centralitzat, amb un alt nivell de qualitat i seguretat, en un nou model on la realitat esmentada conviu amb múltiples recursos energètics distribuïts, que s'integren a un sistema cada vegada més descentralitzat, dins del marc dinàmic i en permanent evolució de les ciutats.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Madrid, 24 de febrer de 2016.