La Fundació Gas Natural Fenosa analitza les noves tecnologies d’emmagatzematge d’electricitat

En un seminari, organitzat amb la col·laboració de la Comunitat de Madrid i el Col·legi d'Enginyers Industrials de Madrid, diferents experts han analitzat el repte d'emmagatzemar electricitat de manera eficient i econòmica.

La Fundació Gas Natural Fenosa va presentar el llibre L'emmagatzematge de l'electricitat, que descriu les diferents tecnologies d'emmagatzematge d'electricitat que s'estan desenvolupant actualment al món.

GAS NATURAL FENOSA dóna suport, a través de la seva Fundació, a la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia.

El conseller d'Economia i Hisenda de la Comunitat de Madrid, Enrique Ossorio, el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, i el vicedegà del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Madrid, José María de Miguel, han inaugurat avui a Madrid el seminari "L'emmagatzematge de l'electricitat", durant el qual s'han analitzat les diferents tecnologies d'emmagatzematge elèctric que s'estan desenvolupant actualment i les barreres tecnològiques i econòmiques que han de superar per convertir-se en alternatives eficaces.

A la jornada, que l'han clausurada el director general d'Indústria, Energia i Mines de la Conselleria d'Economia i Hisenda de la Comunitat de Madrid, Carlos López, i la degana del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Madrid, María Teresa Estevan, han assistit més de 220 professionals d'empreses, enginyeries, universitats i administracions públiques dedicades a l'energia, la mobilitat i el medi ambient.

El director de l'Àrea de Materials per a l'Energia de l'Institut per a la Recerca sobre Energia de Catalunya (IREC) i catedràtic de la Universitat de Barcelona, Juan Ramón Morante, ha presentat el llibre L'emmagatzematge de l'electricitat, editat per la Fundació Gas Natural Fenosa. El llibre descriu els diferents sistemes d'emmagatzematge que s'estan desenvolupant al món i l'impacte d'aquestes tecnologies en el desenvolupament eficient i competitiu de les xarxes elèctriques intel·ligents, el vehicle elèctric i les energies renovables.

Durant la jornada, el sotsdirector de la Unitat d'Hidràuliques de Gas Natural Fenosa, David Alejandro, ha explicat les característiques principals de les centrals hidràuliques reversibles, i ha destacat que actualment són l'únic sistema d'emmagatzematge d'electricitat efectiu existent, a causa de la seva flexibilitat, la gran capacitat d'emmagatzematge i l'adaptació a l'oferta i la demanda.

El director d'Innovació Tecnològica de Gas Natural Fenosa, Manuel Calvo, ha explicat els sistemes que permeten emmagatzemar energia aprofitant la capacitat d'emmagatzematge pròpia del sistema gasista (power to gas). Es tracta de generar hidrogen a partir d'aigua i electricitat i, juntament amb CO2 prèviament capturat i convertit en metà sintètic, injectar-lo a la xarxa de gas com a hidrogen o com a metà sintètic.

La segona part del seminari ha tractat del desenvolupament de diferents tipus de bateries. El director comercial regional de SAFT BATERÍAS, Javier Sánchez, ha presentat les solucions tecnològiques basades en un electròlit sòlid, les bateries d'ió liti, que utilitzen la capacitat de l'alta mobilitat iònica del liti (l'element més lleuger després de l'hidrogen i l'heli), a través d'un electròlit orgànic i la seva inclusió en la xarxa cristal·logràfica d'elèctrodes.

El responsable de la Unitat de Processos Electroquímics d'IMDEA Energía, de l'Institut Madrileny d'Estudis Avançats, Enrique García – Quismondo, ha descrit les principals característiques de les bateries d'electròlit líquid, també anomenades bateries de "flux redox", que disposen d'un contenidor exterior al sistema d'elèctrodes en què la potència i l'energia de la bateria són independents. Això permet configurar sistemes més adaptats a l'aplicació i augmentar-ne, si cal, la capacitat d'emmagatzematge.

Finalment, la responsable de Tecnologies de l'Albufera Energy Storage, Paloma Rodríguez, ha presentat les tecnologies de bateries més noves, com les bateries "metall-aire". Els ànodes d'aquestes bateries són metalls comunament disponibles amb alta densitat d'energia, com l'alumini, el zinc o el liti, que alliberen electrons quan es rovellen. La seva major densitat de massa i volum d'energia les converteixen en una clara alternativa de futur.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Madrid (Espanya), 17 feb 2015

Relacionat amb: