La Fundació Gas Natural Fenosa organitza un seminari a Bar (Itàlia) sobre l’eficiència energètica en l’àmbit local

Sota el lema "La gestió sostenible de l'energia a escala local", la trobada va reunir més de 70 experts, alcaldes i administradors locals.

En el congrés també va col·laborar l'ANCI, l'Associació Nacional de Municipis Italians, que va centrar el seu discurs en la gestió eficient de l'energia.

La fundació va renovar a Itàlia el seu compromís en termes d'informació, formació i sensibilització sobre temes d'eficiència energètica i protecció mediambiental.

La Fundación Gas Natural Fenosa organiza un seminario en Bar (Italia) sobre la eficiencia energética en el ámbito local

La Fundació Gas Natural Fenosa, en col·laboració amb l'ANCI (Associació Nacional de Municipis Italians), va organitzar un seminari a Bari (Itàlia) sobre la gestió de l'energia com a punt clau del desenvolupament dels territoris, de l'equilibri mediambiental i de la millora de la qualitat de la vida. Amb el lema "La gestió sostenible de l'energia en l'àmbit local: eficiència i protecció mediambiental", la iniciativa va reunir, el passat 4 de desembre, administradors locals, acadèmics i experts sobre temes que requereixen respostes adequades a les expectatives dels ciutadans.

La sessió va ser inaugurada per Manuel Beguer, coordinador de Projectes Internacionals de la Fundació Gas Natural Fenosa. Raffaello Ludovico i Narciso Prieto, responsable de Gestió de Xarxa i Administrador Delegat de Gas Natural Distribuzione Italia, respectivament, van comentar les perspectives de la distribució del gas natural a Itàlia. Antonio Di Bari, responsable del Departament de Serveis Públics Locals i de Participació dels ajuntaments de l'ANCI, va explicar el paper de les administracions municipals en la gestió de l'energia.

També hi van intervenir Marco Lacarra, assessor del projecte "Smart City" del Ajuntament de Bari i Francesco Chiarello, professor de la Facultat de Ciències Polítiques de la Universitat de Bari que van parlar sobre la sostenibilitat mediambiental. Finalment, Alberto Mele, responsable de Gestió i Explotació de Serveis Energètics de Gas Natural Vendita Italia SpA va explicar l'ús del gas natural per a ús vehicular.

La Fundació Gas Natural Fenosa va renovar també a Itàlia el seu compromís en termes d'informació, formació i sensibilització sobre temes d'eficiència energètica i protecció mediambiental.

El futur de la distribució del gas

L'evolució legislativa ha transformat progressivament el mercat nacional del gas de manera radical i l'ha fet més competitiu i competencial. Així ho va explicar Raffaello Ludovico, que va centrar la seva atenció en aspectes que caracteritzaran la preparació i el desenvolupament dels futurs procediments de licitació.

Per la seva part, Narcís Prieto va descriure les tecnologies més avançades tecnològicament i els principals sistemes de gestió adoptats per Gas Natural Distribuzione Italia per garantir l'assoliment d'estàndards de qualitat i de seguretat elevats en la gestió del servei.

El paper de les administracions municipals en la gestió de l'energia

La gestió eficient de l'energia representa una oportunitat de desenvolupament dels territoris. La concessió del servei de distribució del gas natural, que constitueix un dels principals factors que contribueixen a l'eficiència energètica, passa per criteris específics de licitació i de valoració de l'oferta. El paper de l'ens local segueix sent, per tant, un paper central. Així, doncs, resulta essencial una estreta col·laboració institucional que, com va afirmar Antonio Di Bari, l'ANCI ha mostrat sempre.

Desenvolupament local, energia i sostenibilitat mediambiental

Francesco Chiarello va destacar que la dimensió més coherent amb el model de desenvolupament basat en la sostenibilitat mediambiental és el local, caracteritzat per una forta connotació territorial. El desenvolupament local es converteix, per tant, en més sostenible com millor s'aconsegueixin harmonitzar tots els tipus de capital que constitueixen l'esfera econòmica, aprofitant els recursos lligats principalment a la innovació, a la qualitat i al medi ambient del sector industrial i els derivats dels béns immobles presents al territori.

L'ús del gas natural vehicular

En l'àmbit europeu, el sector dels transports cobreix el 96% de les seves pròpies necessitats mitjançant el consum de petroli i dels seus derivats. Tot i això, recentment s'ha produït una contracció considerable de la demanda de vehicles alimentats amb carburants tradicionals, al què s'ha acompanyat un sensible increment de les vendes de mitjans alimentats amb carburants més econòmics i de menys impacte mediambiental. Davant aquest desafiament, l'ús del gas natural com a carburant alternatiu pot exercir un paper determinant a curt i a mitjà termini.

Itàlia, que ha estat pionera en l'ús del metà vehicular juntament amb l'Argentina i el Brasil, compta avui dia amb una flota en circulació de gairebé 780.000 vehicles i més de 900 estacions de subministrament en el territori nacional. Es tracta de dades que, com va destacar Alberto Mele, podrien créixer encara més en cas que el sector estigués sostingut per un règim de fiscalitat favorable. Un impuls addicional a l'ús del metà en el sector dels transports, respecte als mitjans pesats que duen a terme trams de llarg abast, a més es podria aconseguir des de l'ús del metà en estat líquid criogènic, en el cas que es desenvolupessin infraestructures de regasificació capaces de garantir una logística sostenible de subministrament i de distribució.

Annex 1

Annex 2