La Fundació Gas Natural Fenosa presenta el llibre La creación de valor compartido en el sector energético. 25 casos pràctics”

Recull les experiències de les empreses energètiques en la contribució al desenvolupament econòmic local, en la millora del medi ambient amb un impacte social positiu i en l'avenç de l'accés a l'energia en països en vies de desenvolupament.

La publicació ofereix propostes i directrius d'actuació per a les companyies i institucions que vulguin aplicar una estratègia de Creació de Valor Compartit, que generi valor per a l'accionista i la societat alhora.

El director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, i el president de l'Oficina del Club de Roma a Barcelona, Jaume Lanaspa, han presentat avui el llibre La creació de valor compartit al sector energètic. 25 casos pràctics, amb un debat en què han participat també el cap de projectes de l'Estudi Ramon Folch i Associats i autor de la publicació, Josep M. Palau, i el director de Responsabilitat Social Corporativa i Reputació de CaixaBank, Àngel Pes.

El llibre, formulat com una guia tècnica, descriu exemples i casos reals d'aplicació al sector energètic de l'estratègia de Creació de Valor Compartit (CVC), un mètode d'actuació basat en el compromís de les empreses per crear valor per a l'accionista i per a la societat en la qual operen alhora. Partint de l'anàlisi de totes aquestes experiències, la guia ofereix a les companyies i institucions que vulguin entrar en aquest terreny una sèrie de directrius per implantar l'estratègia de Creació de Valor Compartit al sector energètic, així com les metodologies i eines per aplicar-la.

La publicació inclou, en forma de fitxa, 25 casos reals de diferents companyies en diferents llocs del món. Aquests casos pràctics s'agrupen en tres categories. La primera conté les iniciatives en les quals l'activitat de l'empresa contribueix de manera directa al desenvolupament econòmic local; la segona fa referència a les experiències de millora del medi ambient que han tingut també un impacte social positiu, i, en l'últim grup, es descriuen els projectes de millora de l'accés a l'energia en països en vies de desenvolupament.

Experiències reals

En la primera de les categories, com a exemple d'aplicabilitat pràctica de creació de valor compartit, s'exposa en detall el cas de la central hidroelèctrica de GAS NATURAL FENOSA a Bujagali (Uganda), on, després de definir i posar en marxa actuacions específiques, es va aconseguir elevar les compres a proveïdors locals del 21% al 43%, donar suport a cinc empreses locals i elevar el nombre de treballadors del lloc del 22,5% al 43%.

També en aquest apartat s'analitza la construcció d'una plataforma deslocalitzada de BG Group a Trinitat i Tobago i el complex de fabricació d'aerogeneradors a la Xina de la companyia Vestas, també com a exemples en els quals els projectes d'implantació d'infraestructures energètiques han incorporat estratègies de desenvolupament local orientades a disposar de proveïdors o treballadors locals qualificats.

En la segona de les categories s'analitzen les experiències de millora del medi ambient que han tingut també un impacte social positiu, com la transformació urbanística del front litoral del Besòs en els municipis de Sant Adrià de Besòs (Barcelona) en què participen Endesa, GAS NATURAL FENOSA i Districlima, juntament amb altres empreses. Les accions dutes a terme en aquest projecte han portat a la substitució de grups obsolets de generació elèctrica, la construcció d'una gran pèrgola fotovoltaica amb una capacitat de generació anual equivalent al consum de 1.000 habitatges, la remodelació i ampliació de la incineradora i la posada en marxa d'una planta de valoració energètica.

La interconnexió internacional de la xarxa de transport elèctric a l'estret de Gibraltar duta a terme per Red Eléctrica de España i Office National de l’Electricité (ONE) i la restauració d'una mina de lignit a cel obert a La Corunya per part de GAS NATURAL FENOSA, són altres dels exemples d'experiències de millora del medi ambient amb impacte social positiu.

El tercer grup descriu els projectes de millora d'accés a l'energia en països en vies de desenvolupament. S'inclouen casos de col·laboració promoguts per organismes internacionals i programes propis d'accés a l'energia per part de les companyies. Entre els casos que cal destacar hi ha les experiències en les quals l'empresa energètica ofereix mecanismes singulars per facilitar l'accés a l'energia, com el que duu a terme Coelce, filial del grup Enel, a Ceara (Brasil). El programa "Residuos por energía" consisteix que les famílies obtenen crèdits en forma de bons descompte per a l'electricitat a canvi de dipositar escombraries en zones de recollida específiques.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Palau Macaya (Barcelona) (Espanya), 07 jul 2015