La fundació de la companyia energètica ha promogut la rehabilitació energètica de 230 habitatges i centres d’acolliment de Càritas des que van començar a treballar conjuntament fa dos anys.

L’Escola d’Energia ha ofert formació en matèria d’eficiència a famílies vulnerables ateses per l’organització diocesana.

La col·laboració de la Fundació Naturgy i Càritas ha permès atendre a prop de 20.000 persones en els dos últims anys, a través de diferents iniciatives vinculades a la rehabilitació energètica d’habitatges i a la formació de famílies vulnerables en matèria energètica.

Amb la finalitat d’ampliar les accions dutes a terme fins ara, el vicepresident de la Fundació Naturgy, Jordi Garcia Tabernero, el president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón, i la directora general de la Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, van signar a Madrid la renovació del conveni de col·laboració.

Garcia Tabernero va explicar que, des que Naturgy va llançar el pla de Vulnerabilitat en 2017, “col·labora amb entitats del Tercer Sector com Càritas, perquè estem convençuts que per a contribuir a pal·liar la pobresa energètica que afecta a milers de famílies és imprescindible que hi hagi un treball en xarxa entre administracions públiques, entitats socials i empreses”.

En paraules de Manuel Bretón, “millorar l’eficiència energètica de les llars és una de les claus per a resoldre l’accés a l’energia que afecta especialment a les famílies en exclusió. Aquest accés ha de ser tractat com a dret bàsic i, en conseqüència, ha de ser garantit, ja que és condició per a accedir a altres com el de l’educació i la salut”.

Focus en rehabilitació energètica i formació

Durant els pròxims dotze mesos, totes dues entitats centraran les seves actuacions conjuntes en projectes de rehabilitació energètica d’habitatges, formació de famílies vulnerables a través de l’Escola d’Energia de la Fundació Naturgy, i programes de voluntariat energètic amb empleats de la companyia.

Les rehabilitacions es realitzaran en habitatges seleccionats per Càritas i que necessitin millores en la instal·lació elèctrica, reparació o compra de sistemes de calefacció i/o refrigeració, millora d’aïllaments i tancaments, i tot allò que pugui incrementar l’eficiència energètica de les llars de famílies vulnerables ateses per l’entitat social. Fins ara, en el marc d’aquesta activitat, s’han rehabilitat 230 habitatges i centres d’acolliment, i l’objectiu és avançar amb aquest nou acord altres 130 habitatges més.

“La rehabilitació energètica és una activitat prioritària de la Fundació Naturgy, i està alineada amb l’Estratègia Nacional contra la Pobresa Energètica 2019-2024”, va explicar María Eugenia Coronado. Aquest full de ruta, recentment aprovada pel Govern, estableix la rehabilitació energètica expressa d’habitatges com una de les línies d’actuació a curt, mitjà i llarg termini, per a abordar aquesta problemàtica de forma estructural. En aquest sentit, el document cita com a exemple de bones pràctiques l’estudi “Re-habilitació exprés per a llars vulnerables”, afavorit per la Fundació Naturgy.

L’Escola d’Energia seguirà amb la seva programació de sessions a les seus de Càritas per a formar a famílies vulnerables. En aquests tallers, s’ensenya a fer un ús més eficient de l’energia, per a reduir així les factures de subministraments sense perdre confort a la llar. L’objectiu és donar poder a les persones, perquè puguin minimitzar l’impacte del cost energètic aplicant les mesures i consells que els expliquen els formadors en sessions pràctiques i demostratives. Des que es va iniciar la col·laboració al 2017, més de 850 famílies vulnerables han assistit a 42 tallers de l’Escola d’Energia realitzats en parròquies de Madrid, Andalusia, Galícia i Catalunya.

El treball dels voluntaris energètics de la Fundació Naturgy serà una altra de les formes de col·laboració que es mantindrà, per a poder ajudar les famílies vulnerables ateses per Càritas a millorar l’ús quotidià de l’energia.