L’emmagatzematge d’electricitat, clau per al desenvolupament de les energies renovables, el cotxe elèctric i les xarxes intel·ligents

Durant una jornada organitzada a Saragossa per la Fundació Gas Natural Fenosa, amb la col·laboració del Govern d’Aragó, diferents experts han buscat solucions per millorar les tecnologies d’emmagatzematge d’electricitat.

El almacenamiento de la electricidad. Zaragoza

La Consellera d’Economia, Indústria i Ocupació del Govern d’Aragó, Marta Gastón, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui el seminari “L’emmagatzematge de l’electricitat”, al qual han assistit més de cent professionals. Durant la jornada, diversos experts han debatut sobre algunes de les tecnologies d’emmagatzematge d’electricitat que s’estan desenvolupant a partir de diversos sistemes mecànics, químics, electroquímics, tèrmics o electromagnètics.

Segons el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, un dels principals reptes del sector energètic a tot el món és l’emmagatzematge de l’electricitat. “Encara no sabem emmagatzemar l’electricitat d’una manera eficient i barata, la qual cosa ens obliga a consumir l’electricitat immediatament després de generar-la, i això condiciona tot el sistema energètic”, ha exposat. A més, ha explicat que té un impacte decisiu en tres elements nous de gran importància: les energies renovables, el vehicle elèctric i les noves xarxes elèctriques intel·ligents. “Cap d’aquestes tres iniciatives no podrà avançar significativament sense millors sistemes d’emmagatzematge de l’electricitat”, ha expressat.

El director de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i catedràtic de la Universitat de Barcelona, Juan Ramón Morante, ha presentat el llibre L’emmagatzematge de l’electricitat, editat per la Fundació Gas Natural Fenosa. “El llibre descriu els diferents sistemes d’emmagatzematge que s’estan desenvolupant al món i l’impacte d’aquestes tecnologies en el desenvolupament eficient i competitiu de les xarxes elèctriques intel·ligents, el vehicle elèctric i les energies renovables”, ha explicat Morante.

Segons el director de la Unitat Hidràuliques de GAS NATURAL FENOSA, Jordi Vich, “les centrals hidràuliques reversibles són una opció excel·lent, ja que es tracta d’una energia totalment madura que permet emmagatzemar enormes quantitats d’energia, i s’assoleixen potències pic superiors als 1.000 MW i una gran flexibilitat operativa”. A més, ha especificat que amb una ràtio de cicle càrrega-descàrrega superior al 75% i una vida útil de més de 50 anys, és una de les opcions més competitives econòmicament.

El director general d’Albufera Energy Storage, Joaquín Chacón, ha explicat que la previsió de creixement del sector de les bateries, que es duplicarà els propers cinc anys quant a volum de negoci, augura xifres significatives de creixement d’ocupació (més d’un milió de noves ocupacions previstes a Europa) i de grau de benestar per als ciutadans. “El vehicle elèctric i les noves tendències en el maneig de l’energia als edificis i les llars estan promovent nous models de negoci i fortes inversions”, ha dit aquest expert, que ha afegit que “continuem utilitzant bateries inventades fa 150 anys, però l’ió liti és l’avantatge més fort que existeix en l’actualitat en l’àmbit de les tecnologies”.

La responsable del Centre Tecnològic de GAS NATURAL FENOSA, Alezeia González, ha explicat que la tecnologia power to gas permet evitar els abocaments d’energia renovable utilitzant els excedents per produir gas natural que s’injecta en un sistema gasista, la qual cosa permet l’emmagatzematge a llarg termini. El power to gas encara és una tecnologia en desenvolupament, tot i que els projectes pilot desenvolupats a la Unió Europea ja han permès adquirir certa experiència per afrontar aquests reptes, segons la ponent, que ha afegit que “actualment, els reptes associats al desenvolupament d’aquest sistema es troben en l’escalatge de la tecnologia, el desenvolupament de dispositius més eficients i menys costosos, així com en la millora de la integració en el sistema gasista”.

Segons el director gerent de la Fundació Hidrógeno Aragón, Fernando Palacín, les tecnologies de l’hidrogen ofereixen grans possibilitats per a l’obtenció d’un combustible sostenible des del punt de vista mediambiental, de seguretat i econòmic, a més de la seva versatilitat, en cohabitació amb la resta de tecnologies d’emmagatzematge energètic. Aquestes tecnologies ofereixen addicionalment, segons Palacín, una oportunitat per desenvolupar i millorar la competitivitat dels seus principals actors empresarials i industrials, i els possibiliten un autèntic canvi de model productiu, així com la consecució de competències a escala global.

El responsable de l’Àrea d’Emmagatzematge i Gestió d’Energia d’Ikerlan, Igor Villarreal, ha explicat que “el preu de l’ió liti ha tingut una reducció de cost proper al 40% els darrers anys, la qual cosa està obrint nombroses oportunitats a l’electrificació de diferents aplicacions industrials, més enllà del vehicle elèctric, com ara trens, ascensors, autobusos i en altres aplicacions relacionades amb les energies renovables”.

La jornada l’han clausurada el director general d’Energia i Mines del Govern d’Aragó, Alfonso Gómez, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.

Relacionat amb: