Les empreses de Castella-la Manxa implanten nous processos d’eficiència i sostenibilitat per adequar-se als consumidors digitals

Durant un seminari organitzat en col·laboració amb la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, diferents experts han abordat com les noves tecnologies estan modificant els processos de fabricació de cara a satisfer les demandes dels nous clients: els consumidors digitals.

En la quarta revolució industrial, la tendència és apostar per les renovables i la mobilitat sostenible, així com per la tecnologia que abarateix costos i disminueix riscos.

La consellera d’Economia, Empreses i Ocupació de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, Patricia Franco, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui el seminari “Aspectes energètics i ambientals de la Indústria 4.0” al Palau de Congressos de Toledo. Durant la jornada, a la qual han assistit uns cent professionals, diversos experts han analitzat els canvis que estan aplicant les empreses tant en la fabricació com en la gestió per obtenir eficiència i productes més adaptats a les preferències del client.

El director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, ha manifestat que “la indústria s’està transformant amb la incorporació de noves tecnologies en els processos de fabricació”. Aquest canvi, amb la incorporació de la internet de les coses i un perfil nou de consumidor digital, “és una revolució que afecta totes les empreses, també les de Castella-la Manxa, independentment del sector, i és un tren que tots, més aviat que tard, hauran d’agafar”.

Per la seva banda, el director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ICAI) de la Universitat Pontifícia de Cometes, Mariano Ventosa, ha assegurat que estem “davant d’un canvi de paradigma”, el que ja considera com “la quarta revolució industrial”. “El marcador es posa a zero per a tothom, ens enfrontem a un consumidor digital i a nous processos que, a més de reduir costos i risc, suposaran un increment dels ingressos”, ha dit. Processos que implicaran, per tant, un canvi profund en la manera de fer negocis i en l’ocupació, però també en la formació.

Quarta revolució industrial

També ha intervingut el subdirector de Desenvolupament Tecnològic de Gas Natural Fenosa, Jesús Chapado, que ha remarcat que de la mà de la quarta revolució industrial arriben noves tendències com l’economia circular, la descarbonització o la mobilitat sostenible. “A Gas Natural Fenosa ens hem adaptat a aquests canvis amb el nostre projecte Customer Experience, en què el client és l’epicentre de la nostra activitat, i això suposa nous canals d’atenció, alhora que apostem per les renovables, per la mobilitat sostenible de gas natural en carretera, tren i mar i per implantar processos intel·ligents en el control de tots els nostres processos, per la qual cosa augmentem la qualitat del servei en temps real i mantenim un contacte fluid amb el client”, ha afirmat.

El director global d’Operacions d’Ingeteam Power Techonology, Adriano García , ha presentat els canvis provocats per les noves tecnologies al sector de les renovables. Sota la premissa que diverses tecnologies renovables (sense subvenció) són ja més competitives que les fòssils o la nuclear i que no hi haurà una tecnologia renovable clarament dominant, sinó que moltes d’aquestes tindran el seu nínxol, ha defensat que “l’aposta per una generació renovable és clara a molts països i empreses i no hi ha marxa enrere”.

La directora d’Innovació de Pernod Ricard España, Carmen del Río, ha abordat la casuística del sector de l’alimentació i les begudes. “Pernod Ricard España centra els seus esforços en la innovació tecnològica per garantir la sostenibilitat de la producció a Espanya i l’exportació a més de 60 països a través de la reducció dels temps de producció, els consums energètics, la col·laboració amb l’ocupació local i les universitats. Això ha situat el centre de producció de Manzanares com un referent en excel·lència operacional entre 101 plantes del grup”, ha manifestat.

Noves tecnologies

Finalment, el director general de Cojali, Venancio Alberca, ha tractat el cas del sector de l’electrònica. A Cojali, ha explicat, hi ha hagut una adaptació a la nova filosofia amb la implantació de noves tecnologies com la visió artificial, la robòtica col·laborativa, les dades massives, el manteniment predictiu o la internet de les coses, així com un gir en la visió cap al client, que ara busca diferenciació i imatge de marca. A més, ha subratllat la importància del programari de telemàtica que permet realitzar diagnosi remota multimarca per a una anàlisi completa de l’estat del vehicle. “Aquesta nova eina ens permet reduir les emissions de CO2, millorar el confort i reduir l’estrès, així com els accidents i el risc i la severitat dels accidents”, ha explicat.

La jornada l’han clausurada el director general d’Empreses, Competitivitat i Internacionalització, Francisco Javier Rosell, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.