Més de 18.500 famílies milloren la seva situació de vulnerabilitat energètica gràcies a la col·laboració entre Fundació Naturgy i Creu Roja

Totes dues entitats renoven un any més l’aliança que mantenen des del 2017, a fi d’intensificar les seves actuacions de lluita contra la vulnerabilitat energètica.

Fundació Naturgy i Creu Roja han reafirmat la seva aliança amb la renovació, per sisè any, de la col·laboració que ha permès atendre ja més de 18.500 famílies. Les dues entitats treballen conjuntament a través de diferents programes socials, l’objectiu dels quals és fer un acompanyament integral a les famílies en situació de vulnerabilitat energètica.

El vicepresident de Fundació Naturgy, Jordi Garcia Tabernero, la directora general de la fundació, María Eugenia Coronado, i la presidenta de Creu Roja Espanyola, María del Mar Pageo, van signar el nou conveni a través del qual la fundació de la companyia energètica es compromet a mantenir la seva aportació de recursos per dur a terme aquest acompanyament global en matèria d’energia.

Entre les accions més destacades destaquen la tasca de formació i assessorament de l’equip de voluntariat de totes dues entitats socials, que permet a les famílies estalviar en les factures de subministraments; el lliurament d’equips de microeficiència i les rehabilitacions energètiques en llars vulnerables. A més, a través de la seva Escola d’Energia, es continuarà brindant formació energètica tant a les famílies vulnerables ateses per Creu Roja com als professionals de l’entitat que treballen en l’atenció d’aquestes persones:

Per a Garcia Tabernero, la continuïtat d’aquesta col·laboració és fonamental per incrementar la qualitat de vida de les persones que més ho necessiten. “Col·laboracions com aquesta permeten que puguem acostar-nos a les famílies més vulnerables per saber les seves necessitats i poder ajudar-les amb formació, assessorament i actuacions als seus habitatges. Per això, el compromís de la Fundació persegueix garantir el benestar de les persones, el progrés de la societat, però també la sostenibilitat del planeta”.

Per la seva part, Pageo va destacar que “la pobresa energètica afecta de manera significativa les persones amb recursos baixos i els mena a viure en habitatges amb deficiències energètiques i dificultats per mantenir una temperatura adequada a la llar, tant a l’estiu com a l’hivern. Aquestes condicions de vida influeixen de manera clara tant en la salut física com mental de les persones i agreugen la seva situació de vulnerabilitat, no només pels efectes directes evidents, sinó perquè la manca d’energia interfereix en altres processos bàsics per a la inclusió social, com poden ser la formació a través de mitjans digitals o la recerca d’ocupació, entre d’altres”.

Així mateix, Coronado va afegir que “fer millores en matèria de rehabilitació, equipament i eficiència energètica en habitatges és la mesura principal per abordar la pobresa energètica i la millor mostra del fet que els programes impulsats pel sector privat per ser executats juntament amb les organitzacions socials tenen la capacitat d’incrementar notablement els seus resultats i generar un impacte social important”.

Rehabilitacions energètiques en habitatges vulnerables

La col·laboració que va començar l’any 2017 ha permès a Fundació Naturgy i Creu Roja gestionar la rehabilitació de més de 1.400 habitatges de famílies vulnerables, que s’han beneficiat tant d’una millora de l’eficiència energètica de les seves cases com de l’estalvi en la despesa en els subministraments. Aquestes actuacions es fan amb el suport del Fons Solidari de Rehabilitació Energètica de la fundació de la companyia energètica.

També, en el marc d’aquest acord, l’any passat més de 1.600 famílies es van beneficiar de sessions formatives en matèria d’energia impartides tant per l’Escola d’Energia de Fundació Naturgy com pels voluntaris de Naturgy i de Creu Roja. En aquestes sessions, a les quals van assistir famílies vulnerables i tècnics i voluntaris de Creu Roja, es van explicar conceptes bàsics dels contractes, factures i actualització normativa, i també es van donar consells per utilitzar millor l’energia de la llar. Fins ara, s’han dut a terme més de 1.100 sessions i tallers formatius.

Tot això seria impossible sense les persones voluntàries de les dues entitats, que continuaran treballant per fer les auditories en aquests habitatges i assessorar famílies vulnerables en temes relacionats amb el consum d’energia i el pagament dels serveis. En l’actualitat, Fundació Naturgy ha lliurat més de 14.000 equips de microeficiència a beneficiaris de Creu Roja.

A més, totes dues entitats disposen també d’un projecte itinerant que té la finalitat d’ampliar les activitats de sensibilització en temes energètics a altres col·lectius. Amb aquest objectiu, durant el 2023 es van instal·lar 13 punts d’informació ciutadana mòbils en municipis d’Alacant i Huelva que van beneficiar més de 200 famílies, amb informació sobre el bo social, les tarifes energètiques i mesures d’eficiència a la llar, entre altres qüestions d’interès. D’ara endavant, l’objectiu de Fundació Naturgy i Creu Roja és recórrer tota la geografia espanyola, coincidint amb les onades de calor i fred, per informar i conscienciar la població sobre l’estalvi energètic.

Relacionat amb: