Més de 1.700 famílies vulnerables milloren l’eficiència dels seus habitatges amb el Fons Solidari de Rehabilitació Energètica de Fundació Naturgy

Aquesta iniciativa, que forma part dels programes socials del Pla de vulnerabilitat de Naturgy, es duu a terme a través d’una vintena d’organitzacions socials, que han col·laborat amb la fundació per fer actuacions en habitatges d’Andalusia, Aragó, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Galícia, La Rioja, la Comunitat de Madrid, Múrcia, Navarra i la Comunitat Valenciana.

La rehabilitació d’habitatges és una de les accions prioritàries de les polítiques nacionals i europees per lluitar contra la pobresa energètica.

Fundació Naturgy ha beneficiat 1.745 famílies vulnerables a través del seu Fons Solidari de Rehabilitació Energètica, creat fa dos anys per millorar l’eficiència dels habitatges i la qualitat de vida de les persones que més ho necessiten.

Els recursos destinats fins ara a aquest programa social per abordar la pobresa energètica ascendeixen a 4,3 milions d’euros, que han permès fer millores en matèria de rehabilitació, equipament i eficiència energètica en habitatges d’Andalusia, Aragó, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Galícia, La Rioja, la Comunitat de Madrid, Múrcia, Navarra i la Comunitat Valenciana.

La directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, explica que “almenys dos terços de les famílies vulnerables del país viuen en edificis de 25 anys o més, quan encara no existien normatives d’eficiència per a la construcció”. “Aquesta situació impedeix que milers de famílies puguin mantenir una temperatura adequada a casa seva, la qual cosa fa que sigui vital emprendre rehabilitacions energètiques, i per això des de Fundació Naturgy estem molt focalitzats en aquest programa”, afirma Coronado.

Aquest fons solidari és una de les principals iniciatives socials que desenvolupa la fundació en el marc del Pla de vulnerabilitat energètica de Naturgy, i està alineat amb les recomanacions de l’Estratègia Nacional contra la Pobresa Energètica 2019-2024. En aquest full de ruta, el Govern espanyol estableix la rehabilitació energètica d’habitatges com una de les línies d’actuació a curt, mitjà i llarg termini, per abordar aquesta problemàtica de manera estructural.

La Unió Europea també aposta per la rehabilitació energètica com una de les principals mesures per afrontar la pobresa energètica i per contribuir, així mateix, als objectius del Pacte Verd Europeu, segons va explicar Catharina Sikow, directora de Mercat Interior de l’Energia de la Comissió Europea en la presentació del llibre Pobresa energètica a Europa: una anàlisi comparativa, publicat per Fundació Naturgy. En aquest estudi, els països analitzats coincideixen en la necessitat de lluitar contra la pobresa energètica a través de la millora de l’eficiència i la rehabilitació dels habitatges.

El tipus d’actuacions es distribueixen de la manera següent: la reparació o substitució de calderes i d’altres sistemes de calefacció, aigua calenta i elèctrics va representar un 38%; la substitució de lluminàries per tecnologia led va suposar el 29% de les intervencions; el 20% va correspondre a la substitució de fusteria i finestres, i a l’aïllament de sostres i parets; la instal·lació d’electrodomèstics eficients va ser un 13% de les intervencions.

La imprescindible col·laboració amb el Tercer Sector

Per dur a terme aquest projecte, Fundació Naturgy col·labora amb entitats del Tercer Sector, a través de les quals té accés a les famílies vulnerables i pot dur a terme les auditories energètiques necessàries per definir les actuacions que cal fer.

Les actuacions realitzades fins ara s’han gestionat sota el guiatge de Càritas, Creu Roja, Foment de l’Habitatge Social, Hàbitat 3, Fundació per a la Caritat de la Construcció, Fundació Mambré, Fundació Tengo Hogar, Accem ONG, Fundació Roure, CEAR, Fundació Isadora Duncan, Fundació Trilema, Fundació La Vinya, Associació projecte Confiança, Fundació Domus Misericordiae Sant Josep, Fundació Casa de María Reina de la Paz i Fundació Gil Gayarre.

“La col·laboració amb la Fundació Naturgy és fonamental per millorar el comportament energètic dels habitatges que gestionem”, explica Xavier Mauri, director general de Fundació Hàbitat 3. “Les intervencions gestionades han reduït l’import de les factures de subministraments que paguen les famílies i han millorat el confort tèrmic, la qual cosa ens permet fer efectiu el dret a un habitatge digne i assequible per a les persones en situació més vulnerable”, segons Mauri.

“Amb la inestimable ajuda de Fundació Naturgy, hem pogut fer reformes puntuals a 40 habitatges del barri de pescadors de la Barceloneta, a Barcelona”, explica Ana Conill, impulsora de l’Associació Casa de María Reina de la Paz. “Aquesta ajuda ha permès que les persones necessitades del barri ens hagin obert les seves cases i hàgim pogut veure les seves necessitats reals, la pobresa energètica oculta que hi ha,” afirma Conill, que assegura que “només des de la proximitat l’hem pogut descobrir i solucionar amb petites actuacions, com substituir cuines socarrimades o escalfadors amb un alt risc d’incendi.”

Fons Solidari de Rehabilitació Energètica

L’origen d’aquesta iniciativa és l’estudi “Re-habilitación exprés en hogares vulnerables. Soluciones de bajo coste” editat per la Fundació Naturgy, que recull 77 solucions de baix cost per fer que les llars siguin més eficients energèticament. Entre les actuacions que recull, la substitució de fusteria i vidres i l’aïllament de parets i sostres són les mesures més eficients. Una correcta combinació de les mesures proposades en aquest estudi pot suposar un estalvi d’entre 300 i 650 € en climatització a l’any, i permet que pràcticament desapareguin els dies en què els habitatges estan a menys de 10 ºC.

Els recursos del Fons Solidari de Rehabilitació Energètica es destinen a tirar endavant aquesta mena de rehabilitacions exprés, que es poden fer sense que les famílies abandonin l’habitatge.