Més de 61.000 persones es beneficien de la col·laboració de la nostra Fundació i Càritas en la seva lluita conjunta contra la vulnerabilitat energètica

La nostra Fundació i Càritas han consolidat la seva lluita conjunta contra la vulnerabilitat energètica amb més de 61.000 persones beneficiades i han renovat la seva col·laboració, després de sis anys d’accions destinades a millorar l’eficiència energètica d’habitatges i centres residencials, i a formar les famílies perquè gestionin més bé les factures energètiques.

El vicepresident de la nostra Fundació, Jordi Garcia Tabernero, i la seva directora general, María Eugenia Coronado, van signar amb el president de Cáritas Española, Manuel Bretón, el nou conveni de col·laboració, que des del 2017 ha permès rehabilitar més de 2.100 habitatges. Només el 2023, van ser més de 9.000 les persones beneficiades per aquesta col·laboració.

La renovació d’aquest acord posa de manifest el compromís de totes dues entitats per desenvolupar programes socials que ajudin a mitigar la situació de vulnerabilitat de milers de famílies, a través de les rehabilitacions a càrrec del Fons de Solidaritat de Rehabilitació Energètica de la nostra Fundació i gràcies a l’assessorament i la formació energètica a professionals de l’entitat i a famílies vulnerables ateses per Càritas.

Jordi Garcia Tabernero es va mostrar satisfet pels resultats obtinguts durant els últims sis anys: “La col·laboració que any rere any reforcem juntament amb Càritas ens permet impulsar iniciatives per lluitar activament contra la pobresa energètica i per contribuir a una transició energètica molt més justa, ja que ajudem a millorar les condicions de vida de les persones que pateixen més precarietat econòmica”.

Per la seva part, Bretón va dir que aquest nou conveni “ens torna a motivar més, perquè Fundació Naturgy ens aporta molts coneixements sobre qüestions energètiques (…) El treball conjunt s’ha consolidat, amb uns resultats molt fructífers, i estem molt agraïts per tots els projectes que hem tirat endavant i que continuarem fent”, va afegir el president de Càritas.

Així mateix, Coronado va expressar “el compromís indestructible de la nostra Fundació amb les famílies en situació de vulnerabilitat, així com els llaços que avui ens uneixen amb una entitat social com Càritas, que ens proporciona una gran capil·laritat a tot el territori nacional”. La col·laboració de les dues entitats es desenvolupa en 42 províncies de 10 comunitats autònomes.

Projectes d’autoconsum en centres de Càritas

La renovació de la col·laboració de la nostra Fundació amb Càritas inclou també la instal·lació de plaques solars en dos centres nous de l’organització social: el de San Javier de la diòcesi de Santiago de Compostel·la i el de Padre Damián de la diòcesi de Salamanca, amb una potència de 24,1 kWp i 500 persones beneficiàries.

Aquests projectes s’impulsen novament després de la posada en marxa reeixida de quatre instal·lacions solars en centres de Càritas d’Àvila, València, Conca i Zamora, així com d’altres tres iniciatives dutes a terme amb Càritas Diocesanes de Gandia i Madrid. En total, aquests autoconsums sumen 354 panells, amb una potència instal·lada de 177 kWp i més de 3.500 beneficiaris.

Aquestes iniciatives consisteixen en la instal·lació de plaques solars en edificis de l’organització social on resideixen persones vulnerables. L’estalvi que s’obté permet a l’organització optimitzar els seus recursos en benefici de les persones que acompanya i, a més, s’aconsegueix incorporar col·lectius vulnerables en l’àmbit laboral, amb la contractació de professionals per efectuar aquestes instal·lacions.

La col·laboració continuada en els últims sis anys ha permès a Càritas gestionar la rehabilitació energètica (aïllaments, tancaments, calefacció), el canvi de lluminàries i electrodomèstics, així com fer adequacions i millora d’instal·lacions d’electricitat i gas natural de 2.100 habitatges de famílies vulnerables, 344 de les quals només el 2023. Per a aquest any 2024, està previst que es pugui rehabilitar un nombre similar a l’any anterior.

L’Escola d’Energia de la nostra Fundació continuarà impartint sessions formatives tant a persones voluntàries de Càritas com als seus beneficiaris, per facilitar la comprensió de conceptes bàsics dels contractes, la gestió de les seves factures i l’actualització de la normativa, així com per oferir consells d’ús de l’energia a la llar. Fins ara, s’han dut a terme 77 tallers, 20 dels quals el 2023, i hi han assistit prop de 1.000 famílies, 100 de les quals el 2023, i més de 350 tècnics de Càritas, 150 el 2023.

Com a activitat addicional, enguany també es va celebrar una acció solidària promoguda per la nostra Fundació amb motiu de la nostra Setmana del Voluntariat, que va consistir en l’acumulació de quilòmetres d’energia solidària que, com cada any des del 2020, es transforma en una aportació econòmica per als programes d’alimentació per a persones molt vulnerables.