Mèxic ha d’aprofitar l’era daurada del gas natural

Amb polítiques i accions adequades, Mèxic té avui la gran oportunitat de treure profit dels vastos recursos de gas natural que té, tant en camps convencionals de gas natural associat i no associat al petroli, com en reserves de shale gas. Això es va plantejar durant el Seminari Internacional “El gas natural a Mèxic: una energia de futur”, organitzat per la Fundació Gas Natural Fenosa en col·laboració amb l’EGAP Govern i Política Pública del Tecnològic i d’Estudis Superiors de Monterrey (ITESM).

México debe aprovechar la era dorada de gas natural

Manuel Beguer i Mayor, coordinador de Projectes Internacionals de la Fundació Gas Natural Fenosa, va assenyalar que una de les tasques fonamentals de la Fundació és identificar les problemàtiques de cada país on GNF és present i apropar solucions entorn de cada context particular.

"La Fundació prova d'incidir en problemes identificats dins del context de cada país i en funció d'això seleccionem els projectes; un exemple és aquest seminari que convida al debat al voltant del gas natural i el seu impacte en el desenvolupament social, econòmic i mediambiental”, va dir Beguer.

Durant la sessió inaugural es va afirmar que Mèxic està vivint l'època daurada del gas natural, ja que actualment té els preus més baixos de tot el món, la qual cosa s'ha de capitalitzar per al desenvolupament futur del país.

A més, es va reconèixer que l'Estratègia Nacional d'Energia 2013-2027, document de planejament estratègic presentat al Senat pel president Enrique Peña Nieto, projecta continuïtat i certesa en l'aprofitament dels avantatges que representa avui un actiu energètic com és el gas natural.

Ángel Larraga, country manager de Gas Natural Fenosa, va destacar que aprofitar la conjuntura que viu el gas natural a Mèxic, representa un repte per al sector productiu del país, per al govern federal i per als líders empresarials i industrials; tots ells reconeixen en aquest combustible una font d'energia neta i de futur que, sense cap dubte, donarà més oportunitats de creixement, desenvolupament i eficiència a l'economia mexicana.

El seminari va permetre abordar temàtiques entorn de les oportunitats de mercat que presenta la situació privilegiada del gas natural, la qual ha resultat afavorida per l'entrada en l'explotació del gas no convencional o shale gas. A més, es va plantejar que el fenomen d'aquest últim ha multiplicat les reserves, les ha diversificat geogràficament i ha fet baixar el preu del gas natural al món que, per primera vegada s'ha separat dels preus internacionals del petroli, la qual cosa representa una oportunitat que s'ha de considerar.

En relació amb el marc regulatori vigent, es va dir que és necessari desenvolupar un model que doni flexibilitat a l'Estat per explorar i explotar el shale gas, ja sigui amb capital públic o amb la participació del sector privat que ja disposa de la tecnologia necessària per desenvolupar aquesta activitat.

Així mateix, es va plantejar com a indispensable en aquest procés, la participació de tots els nivells de govern, i fins i tot actors polítics, per “desmitificar” el gas natural, i que la població es familiaritzi amb aquesta infraestructura que ja genera beneficis importants en les comunitats o en els sectors de les ciutats on ja es transporta o distribueix.

Durant la taula de regulació pública es va dir que per reforçar la infraestructura de transport de gas a Mèxic es necessita que el marc normatiu ofereixi les condicions de retorn que els inversors requereixen per a la seva operació, manteniment i generació d'utilitats. Cal prioritzar els conceptes d'eficiència per als permisionaris per evitar que aquesta condició de retorn impliqui encarir l'actiu energètic.

En matèria de Gas Natural Vehicular, es va destacar que el sector privat que participa en el transport i la distribució de gas natural es prepara per aprofitar les oportunitats que planteja el programa federal per impulsar aquest hidrocarbur.

Es va concloure que els pròxims anys ofereixen una valuosa oportunitat d'enfortir el mercat intern, per la qual cosa disposar d'una robusta xarxa de gas natural implicarà, al seu torn, el desenvolupament de noves zones de distribució, afavorirà que CFE instal·li més centrals elèctriques de cicles combinats, a més d'impulsar projectes privats per a l'autoconsum, així com altres aplicacions d'aquest actiu energètic, com el gas natural vehicular o la climatització.

Al seminari, hi van assistir més de 300 persones i es va connectar simultàniament, a través de la Universitat Virtual del TEC de Monterrey, amb les seus EGAP Monterrey (Nuevo León) i ITESM Campus León (Guanajuato).

MÈXIC DF (MÈXIC), 05 MAR 2013

Comunicació