Sagunt ofereix l’exposició de fotografia industrial de Ramon de Baños, pioner del cinema espanyol

L’exposició “La bellesa de la màquina. Fotografia industrial de Ramón de Baños (1890-1980)” ha estat produïda pel Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa. La mostra recull una selecció d’imatges de gènere industrial que permeten redescobrir com a fotògraf aquest reconegut cineasta. L’exposició es podrà visitar fins al 27 de març i hi han col·laborat l’Ajuntament de Sagunt i Saggas.

El director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, la directora del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, Eva Buch, l’alcalde de Sagunt, Francesc Fernández Carrasco i el director general de Saggas, Santiago Álvarez Fernández, van presentar el passat dia 15 de gener a Sagunt l’exposició “La bellesa de la màquina. Fotografia industrial de Ramón de Baños (1890-1980)”, una selecció inèdita de fotografies que permeten redescobrir aquest artista conegut fins ara com a pioner del cinema espanyol. A l’acte, també hi ha assistit la regidora de Cultura, Remei Torrent Ortizà. L’exposició ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Sagunt i Saggas i es podrà visitar de manera gratuïta fins al 27 de març al Centre Cívic Antic Sanatori.

La mostra és fruit d’un extens treball de recerca dut a terme a l’Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa, que ha permès descobrir un material valuós per explicar la història de la ciència i de la tècnica al nostre país, i que avui constitueix un document gràfic extraordinari d’un món desaparegut. L’exposició és d’accés gratuït i, a més, es poden demanar visites escolars durant tot el període en què estigui oberta al públic.

Ramón de Baños desenvolupa un estil fotogràfic propi que li permet embellir i sublimar la maquinària i el paisatge industrial. Es tracta d’obres ben enquadrades i estructurades, amb una disposició acurada dels objectes representats. Les imatges que presenta no són representacions d’una realitat verídica sinó que, eludint la presència humana, mostren la magnificència arquitectònica de les fàbriques i la bellesa de la màquina. Així, malgrat tenir un objectiu propagandístic, les imatges transmeten una marcada emoció espiritual.

Les fotografies eren retocades a mà per l’artista, que perfilava els elements de la imatge amb pinzells finíssims, l’aerògraf, les pintures, el llapis i les eines de tall afilat. Aquest treball acurat li permetia definir superfícies i plànols de llum, netejant irregularitats i imperfeccions, i assolir el to líric tan personal de les seves composicions.

L’Àlbum de 1947, un encàrrec de Catalana de Gas

L’exposició recull, entre d’altres, una selecció d’imatges de l’Àlbum de 1947, una col·lecció de 58 fotografies de maquinària i arquitectura industrial que va ser un encàrrec fotogràfic que l’empresa Catalana de Gas i Electricitat, SA, precedent de l’actual Gas Natural Fenosa, va fer al conegut artista a fi de documentar i fer publicitat del seu patrimoni i la seva capacitat de producció, com feien moltes altres companyies de l’època.

Ramón de Baños, pioner del cinema espanyol

Ramón de Baños Martínez (Barcelona, des 1890 a 1980) va ser un pioner del cinema, realitzador, director de fotografia, fotògraf, cap de laboratoris i gran amant de les arts en general. El 1911 va viatjar a Belém de Pará, al Brasil, on durant dos anys va experimentar una fecunda professionalització com a exhibidor cinematogràfic i realitzador de reportatges i documentals a l’Amazones. En aquelles terres va ser un veritable pioner cinematogràfic. De tornada a Barcelona, el 1914 va treballar per a diverses productores i amb el seu germà va crear la Royal Films, amb la que van obtenir els majors èxits del cinema mut de l’època.

Home de grans inquietuds, el 1935 va fundar la Unió Professional de Tècnics Cinematogràfics Espanyols, amb l’objectiu de defensar els interessos dels professionals del sector. Interessat pel món de la cultura, el 1946 va crear l’Associació dels Amics de les Arts a Barcelona. El 1975, la Diputació de Barcelona li va atorgar la medalla al mèrit en el treball com a pioner del cinema.

Norbert Tomàs, comissari de l’exposició

És president de l’Associació de Fotògrafs Professionals d’Espanya i membre del Comitè Organitzador de Sonimagfoto fins a l’any 2007 i director del CoNCA (Consell Nacional de la Cultura) entre 2011 i 2013. Ha estat director general de Promoció i Difusió Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Màster de Direcció d’Alta Funció Directiva a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i gestor cultural principalment en l’àmbit de la música. Forma part de les juntes directives de Joventuts Musicals de Barcelona, Associació Amics de la Música de Barcelona, Joventuts Musicals de Catalunya i Associació Orquestra de Cambra Catalana. Ha estat membre fundador i secretari del Consell Català de la Música.

Relacionat amb: