La Fundació Gas Natural Fenosa reobre el Museu Bolarque, que presenta un recorregut per la història de l’energia a Espanya

La Fundació Gas Natural Fenosa ha realitzat obres de condicionament i una reforma museogràfica del Museu Bolarque, ubicat a l’edifici de màquines de la central de Bolarque a Almonacid de Zorita (Guadalajara).

L’equipament té vocació de dinamitzar el territori a través d’una oferta cultural i un programa educatiu per a escoles.

La Fundació oferirà una festa de reobertura per a la ciutadania, demà, dissabte 23 de setembre, a les 12 h.

Inauguración Museo Bolarque Guadalajara

El Museu Bolarque de la Fundació Gas Natural Fenosa ha reobert avui les seves portes amb un acte en el qual han participat el director provincial de Benestar Social de la Delegació de la Junta a Guadalajara, José Luis Vega, la directora del Museu, Eva Buch, i el responsable d’Operació i Manteniment Centre de la Unitat Hidràulica de Gas Natural Fenosa, Alfonso J. de la Rosa, així com alcaldes i personalitats de la zona d’influència de la Central de Bolarque a Almonacid de Zorita (Guadalajara).

Des que va assumir la gestió del Museu Bolarque el 2016, la Fundació Gas Natural Fenosa ha fet obres de condicionament de l’espai i l’ha adaptat per a persones amb mobilitat reduïda i dotat d’una aula didàctica, i també de serveis, entre altres actuacions. “L’equipament cultural té una clara vocació de dinamitzar el territori a través d’una oferta cultural i un programa educatiu per a escoles”, ha explicat la directora del Museu, Eva Buch, que ha afegit que “amb la finalitat de donar a conèixer la seva oferta, demà, 23 de setembre, a les 12 h el Museo Bolarque oferirà una festa oberta a la ciutadania amb activitats gratuïtes”.

Els assistents a l’acte de reobertura han pogut visitar les instal·lacions després del condicionament realitzat per la Fundació, que no només ha afectat l’edifici ubicat a la nau principal i la sala de màquines de la central hidràulica inaugurada el 1910, sinó també el contingut, ja que s’ha dut a terme una profunda reforma museogràfica. “La reforma ens ha permès crear un discurs i un recorregut gràfic i visual per la història de l’energia elèctrica del país mitjançant la modernització d’algunes àrees ja existents, la reordenació dels objectes i la implantació de nous àmbits i espais”, ha afirmat Eva Buch.

L’exposició permanent del Museo Bolarque s’ha organitzat en dos grans blocs: el Bolarque tecnològic i industrial, concentrat en la planta baixa, i el Bolarque humà i social, reservat per al pis superior. La visita permet, sota petició, l’accés a la central hidroelèctrica de Bolarque, en ple funcionament. A la planta baixa es poden conèixer de prop els elements que incideixen directament en la generació elèctrica, les fites de la companyia des de fa més d’un segle, la història del lloc i la seva evolució tecnològica amb la construcció de les centrals Bolarque I (1954), Bolarque II (1974) i Los Molinos (2010), on finalitza el recorregut.

A la segona planta es mostra la realitat dels treballadors de la central i les seves famílies, que van convertir el poble de Bolarque en un poble dinàmic i ple de vitalitat. L’empresa es va encarregar de crear unes condicions de vida òptimes per a una mà d’obra d’alta qualificació. Escola, hotel, economat, cinema, piscina o instal·lacions esportives que, juntament amb la possibilitat de tenir un habitatge, van crear un veritable poblat entorn de la producció elèctrica.

El programa d’activitats educatives del Museu Bolarque

L’equipament cultural ofereix una oferta nova d’activitats educatives sobre energia i tecnologia per a alumnes d’educació primària i secundària. Els tallers presenten les eines necessàries perquè els estudiants aprenguin els secrets de l’energia de manera dinàmica, participativa i contextualitzada. El seu primer any d’activitat per a les escoles, durant el curs 2016/2017, el Museu Bolarque ha rebut la visita de més de 5.680 escolars.

Sobre Bolarque

El Salto de Bolarque genera electricitat des de fa més de 100 anys. En el seu moment va suposar una fita en l’electrificació espanyola, ja que s’hi va instal·lar la primera gran central hidroelèctrica que va proveir la ciutat de Madrid que data de 1910. Es tracta d’un enclavament on l’aigua ha estat un element molt important. Es conserva documentació del segle XII que recull els ardus conflictes entre la població d’Almonacid de Zorita i l’Ordre Militar de Calatrava per controlar el gran molí que hi havia en aquell temps.

Més informació a https://www.fundacionnaturgy.org/museo-bolarque/.