Ambició climàtica, acord sobre comptabilitat d’emissions i la incorporació dels Estats Units, claus de la pròxima COP26 a Glasgow

Fundació Naturgy i el Capítulo Español del Club de Roma inicien unes jornades de reflexió i debat sobre temes d’actualitat en matèria d’energia i sostenibilitat, amb una sessió sobre la pròxima cimera del clima que se celebrarà al novembre.

La directora general de l’Oficina Espanyola de Canvi Climàtic, Valvanera Ulargui, i el professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria ICAI-Universitat de Comillas, Pedro Linares, convidats de la primera d’aquesta sèrie de converses entre experts.

Fundació Naturgy, juntament amb Capítulo Español del Club de Roma, ha realitzat avui un seminari web sobre els diferents posicionaments internacionals davant del repte climàtic i la pròxima cimera del clima a Glasgow, a la qual han assistit la directora general de l’Oficina Espanyola de Canvi Climàtic, Valvanera Ulargui, i el professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria ICAI-Universitat de Comillas, Pedro Linares. També hi ha participat el professor de la Universitat Politècnica de Madrid i la Universitat Harvard, Julio Lumbreras.

Ulargui ha afirmat que, després del mandat d’ambició fixat en la cimera de Madrid, “de Glasgow hem de sortir amb un mecanisme de comptabilitat per a les transaccions dels mercats de carboni” i, sobretot, amb un acord que no “congeli l’ambició i que tampoc no frustri les expectatives”.

En la seva conversa, Linares ha posat de manifest la importància del retorn dels Estats Units als objectius climàtics perquè “canvia la geopolítica i té un potencial efecte tractor per a altres agents”.

En aquest sentit, Ulargui ha recordat que “Europa ha liderat durant els quatre darrers anys les polítiques i estratègies en canvi climàtic” i que, després de l’emergència sanitària de la Covid-19, “la pandèmia no ha fet que els objectius mediambientals es quedin en segon pla; el món aposta per la transformació verda i, aquí, el Pacte Verd europeu ha jugat un bon paper”.

Agenda climàtica en el G20 i el G7

Així mateix, ha recalcat la importància que les reunions del G20 i el G7 que tindran lloc aquest any incorporaran de manera clara l’agenda climàtica. “El lideratge polític ara es mesurarà per ambició climàtica”, ha declarat Ulargui.

Linares ha afirmat que “la política climàtica i la comercial van cada vegada més lligades”, i la directora general de l’Oficina de Canvi Climàtic hi ha afegit que “el següent gran pas que hem de fer és que l’OMC promogui el comerç com una eina a favor del canvi climàtic”.

Tant Linares com Ulargui han destacat la importància dels plans sectorials, perquè els grans objectius globals es concretin, es materialitzin i es puguin mesurar. Ulargui ha assegurat que el sector privat està molt conscienciat, perquè ha vist clars elements de competitivitat en tota l’agenda verda.

En aquest sentit, els dos experts en matèria climàtica han coincidit que un altre punt important en què cal treballar és l’increment del finançament sostenible.

El seminari web l’ha inaugurat la directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, qui ha destacat la necessitat de perseverar en el debat i la comprensió de les causes, els efectes i les implicacions del canvi climàtic: “és i serà un dels riscos i desafiaments més grans a què s’enfronta la humanitat, tant les generacions actuals com les futures”.

Per la seva part, José Manuel Móran, vicepresident del Capítulo Español del Club de Roma, ha recordat el compromís del Club de Roma amb la sostenibilitat des que es va crear el 1968, i ha assenyalat “la seva participació activa en la definició de polítiques i programes que contribueixin a respondre adequadament a l’emergència climàtica, així com en la difusió de bones pràctiques i el desenvolupament de solucions que accelerin la descarbonització de la vida ciutadana i dels sistemes productius i de mobilitat”.

“Ni sols, ni en sitges”

El professor Julio Lumbreras ha afirmat que, per adoptar solucions efectives al canvi climàtic, “un problema complex, global i que requereix una acció urgent”, és necessari “un canvi transformacional a través de col·laboracions profundes i continuades entre els diferents actors: empreses, centres de recerca i universitats, governs i societat civil”. “Ni sols ni en sitges”, ha resumit el professor de l’UPM i Harvard.

Lumbreras, que ha coordinat la recent publicació de la Fundació Naturgy Cambio Climático. Bases científicas y cuestiones a debate, ha explicat que “part del canvi climàtic sembla inexorable i és necessari desenvolupar estratègies d’adaptació als previsibles i inevitables impactes”.

En aquest sentit, ha afirmat que “hi ha certesa científica que l’escalfament global persistirà durant mil·lennis; per tant, l’adaptació no només s’ha de mantenir durant un temps llarg, sinó que probablement ha de constituir una nova normalitat en les vides de les futures generacions”.

Fundació Naturgy i el Club de Roma

El seminari web d’avui forma part d’una sèrie de converses entre experts sobre temes d’actualitat relacionats amb l’energia, el medi ambient i la sostenibilitat que ha posat en marxa Fundació Naturgy, juntament amb Capítulo Español de Club de Roma.