Experiments, ciència, gas i electricitat en directe; coneixem els principis de la física en aquestes dues matèries que tant han fet evolucionar la nostra societat?

La Fundació Naturgy presenta “Hi jugues? Pensem en energia!”

Una exposició interactiva, en la qual es descobriran els secrets del gas i de l’electricitat com a font d’energia, a través d’un espai manipulatiu amb experiments didàctics i divertits desenvolupats pel nostre equip de formadors i el divulgador científic Dani Jiménez.

L’exposició es divideix en dos àmbits: el de l’electricitat i el del gas. Activeu tots els sentits i atreviu-vos a viure la naturalesa, la creació i la distribució d’aquestes energies tan necessàries per al nostre dia a dia. Coneixem bé l’energia que ens envolta? Com som capaços, els éssers humans, de produir energia? Com es creava l’energia en el passat, sense la tecnologia dels nostres dies? Quines eines s’utilitzen avui per produir energia i perquè aquesta arribi a les cases? Quin és el cost econòmic que té l’energia i quins hàbits d’eficiència fa falta que tinguem per no malgastar-la?

Elèctricament sorpresos

L’electricitat és una forma d’energia tan versàtil que s’utilitza en un gran nombre d’aplicacions. Quan la utilitzem no som conscients de l’esforç tecnològic que hi ha darrere, ni d’on prové ni com ha estat generada.

Els experiments d’aquest àmbit faran que els visitants resolguin diferents enigmes sobre la generació i la conducció de l’electricitat, l’energia elèctrica que es perd i com és possible emmagatzemar-la.

Gasosament atents

De manera silenciosa, el gas natural ha transformat les nostres vides, i des del seu descobriment fortuït s’ha aprofitat per treure-li el màxim rendiment energètic. Les aplicacions domèstiques del gas van aportar comoditat i confort a les cases del segle passat. En l’actualitat és una de les energies a l’alça, ja que les seves previsions d’esgotament s’han ampliat considerablement i representa el 25 % del consum de l’energia a escala mundial. A través dels diferents experiments s’aprofundeix en aquests continguts.

Et comuniques gràcies a l’energia

Un mòdul dedicat al so, en el qual els visitants descobriran que parlar i escoltar no seria possible sense l’energia en forma d’ones sonores. Aquestes ones mecàniques que comprimeixen l’aire com un acordió són la tortuga de les comunicacions. Primer gràcies al telègraf, després al telèfon i ara a través d’internet podem compartir informació de manera gairebé instantània transformant-la en senyals elèctrics. D’aquesta manera aconseguim que la informació viatgi gairebé un milió de vegades més ràpid que el so.

Energia per viure

Amb una cambra tèrmica es podrà veure la radiació infraroja que desprèn el cos i comprovar que som una màquina tèrmica en funcionament. A diferència dels insectes o dels rèptils, els mamífers som animals homeoterms i, per tant, tenim sempre una temperatura estable al nostre cos. D’aquesta manera la química del nostre organisme funciona millor però fa falta donar energia constantment perquè la màquina no es pari. Dels macarrons, les pomes, peres, bistecs, amanides o un tros de pa el nostre organisme n’extreu les calories i les transforma en energia per viure. Sense l’energia la vida no seria possible.

El miracle de la luminescència

Aquest espai està dissenyat perquè els visitants dibuixin utilitzant la llum d’una llanterna. Aquesta actua com un pinzell i la paret com una tela on el públic donarà vida a la seva obra efímera. És el fenomen de la fosforescència i s’origina gràcies al fet que determinades substàncies tenen la propietat d’absorbir l’energia i emmagatzemar-la, per a després emetre-la en forma de llum.

• L'exposició, en xifres

icono-chincheta-itinerancia