El Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa presenta l’exposició “Un calidoscopi a la ciutat. 10 anys de l’edifici de Gas Natural Fenosa”.

L'exhibició, que es podrà visitar fins al 30 d'abril de 2017, mostra les particularitats arquitectòniques d'aquest gran calidoscopi a Barcelona, un edifici singular que s'ha convertit en un element icònicLlegir més

El Museo del Gas de la Fundación Gas Natural Fenosa presenta la exposición "Un Caleidoscopio en la ciudad. 10 años del edificio de Gas Natural Fenosa"

L'exhibició, que es podrà visitar fins al 30 d'abril de 2017, mostra les particularitats arquitectòniques d'aquest gran calidoscopi a Barcelona, un edifici singular que s'ha convertit en un element icònic del perfil urbà de la ciutat. La mostra, dissenyada per l'arquitecta Benedetta Tagliabue, és fruit de la col·laboració amb la Fundació Enric Miralles.

El Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, amb motiu del desè aniversari de l'edifici on s'ubica la seu corporativa de Gas Natural Fenosa a Barcelona, presenta l'exposició temporal "Un calidoscopi a la ciutat. 10 anys de l'edifici de Gas Natural Fenosa", que s'articula al voltant d'aquest singular element icònic del perfil urbà de Barcelona.

La mostra, que es podrà visitar fins al 30 d'abril de 2017, s'ha inaugurat avui en un acte en què han estat presents la directora dels Serveis Territorials a Barcelona del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Maria Àngels Torras, el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, la directora del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, Eva Buch, i la comissària de l'exposició, l'arquitecta Benedetta Tagliabue.

Dissenyada per l'arquitecta italiana Benedetta Tagliabue i el seu estudi Miralles Tagliabue EMBT, l'exposició reconstrueix les solucions volumètriques més característiques de l'edifici de la companyia energètica: la flama, el portaavions i la cascada. A més, la museografia es complementa amb la recreació del joc de vidres i miralls de la façana, així com esbossos, maquetes i altres elements gràfics.

Segons ha manifestat el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà: “Deu anys després de la seva construcció, l'edifici representa una valuosa aportació de la companyia al patrimoni arquitectònic de Barcelona, així com una aposta social pionera de transformació dels espais privats en espais públics, ja que va significar l'obertura dels seus terrenys patrimonials en una gran plaça oberta a la ciutadania i als veïns del barri”.

Un gran calidoscopi integrat en l'entorn

En el recorregut per l'exposició "Un calidoscopi a la ciutat", el públic experimentarà les particularitats de la seu corporativa de Gas Natural Fenosa a través dels seus reflexos, que la converteixen en un gran calidoscopi a la ciutat. Gràcies al muntatge expositiu, també descobrirà la magnitud i l'originalitat del repte arquitectònic, que la companyia va deixar a les mans d'Enric Miralles i Benedetta Tagliabue el 1999.

Amb una voluntat clara de fusionar-se amb l'entorn urbà immediat, l'estudi EMBT va crear un voladís que actuava com a porta d'entrada al barri de la Barceloneta. A més, va situar les diferents estructures asimètriques de l'edifici formant una plaça, un espai comú que va ocupar justament el lloc on estava situada la primera fàbrica de gas d'Espanya, fa més d'un segle.

De l'edifici de Gas Natural Fenosa a altres torres de l'estudi EMBT

De manera coetània a l'exposició "Un calidoscopi a la ciutat" del Museu del Gas, la Fundació Enric Miralles presenta la mostra titulada "Torres al món". Aquesta exhibició fa un recorregut pel treball que l'estudi EMBT va dur a terme després d'haver guanyat el concurs per a la seu de Gas Natural Fenosa a Barcelona, el 1999.

L'edifici és precursor pel caràcter social i per la relació que manté amb la ciutat, amb espais verds i un carrer públic als seus peus; per tot això la seu de Gas Natural Fenosa s'ha transformat en paradigma per a futures intervencions arquitectòniques. L'exposició de la Fundació Enric Miralles presenta set projectes internacionals que Enric Miralles i Benedetta Tagliabue van desenvolupar en la dècada dels noranta. Es tracta d'una sèrie d'experiments arquitectònics sobre la fragmentació del volum en edificis alts.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l’eficiència energètica i la innovació tecnològica en l’àmbit de l’energia, de manera coherent amb el respecte al medi ambient, alhora que promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, dirigides a preservar i difondre el patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, disposa d'un programa d'ajuda a l'exportació adreçat a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Xile, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

El Museu del Gas és un centre cultural que combina l'exposició permanent amb l'organització d'exposicions i conferències, un programa educatiu per a escoles, activitats per a tots els públics i cicles de cinema i música.

La Fundació Enric Miralles

La Fundació Enric Miralles és una organització privada sense ànim de lucre creada el 2011. Inspirant-se en les claus del pensament innovador d'Enric Miralles, la Fundació té l'objectiu de ser un espai obert i internacional per a l'experimentació i la investigació en els àmbits del disseny i l'arquitectura. La Fundació Enric Miralles ofereix un programa continuat de cursos, conferències, seminaris, exposicions i intercanvis internacionals. La Fundació també té la missió de vetllar per la preservació de l'obra, les idees i l'esperit creador d'Enric Miralles i disposa d'un arxiu on es conserven documents originals de tot tipus i més de mil maquetes originals de l'arquitecte i del seu estudi d'arquitectura EMBT.

Relacionat amb: