Els hospitals i centres de salut andalusos redueixen el seu consum energètic gràcies a diversos projectes d’eficiència energètica

Durant un seminari organitzat avui per la Fundació Gas Natural Fenosa i la Conselleria d’Ocupació, Empresa i Comerç de la Junta d’Andalusia, diferents experts han destacat les mesures adoptades pel Servei Andalús de la Salut per reduir el consum energètic dels centres sanitaris.

La eficiencia energética en hospitales y centros sanitarios. Sevilla

La directora general d’Indústria, Energia i Mines de la Junta d’Andalusia, Natalia González, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Sevilla el seminari “L’eficiència energètica en hospitals i centres sanitaris”, una jornada que ha reunit més de 120 professionals, en què diversos experts han destacat les àrees de millora de l’eficiència energètica als centres assistencials andalusos.

El subdirector de l’Àrea de Serveis i Gestió de Centres del Servei Andalús de la Salut, Antonio Olivares, ha presentat les millores que s’han dut a terme en eficiència energètica al sector sanitari a Andalusia i ha destacat la important col·laboració amb l’Agència Andalusa de l’Energia per abordar grans projectes de transformació d’instal·lacions per reduir el consum energètic. Olivares ha destacat els avantatges econòmics i ambientals que ha suposat la incorporació del gas natural com a font d’energia, per a la qual cosa s’ha aprofitat l’ampliació de la xarxa de gas natural per gran part del territori andalús.

El director tècnic d’Ingho Facility Management, Manuel Gallardo, ha presentat una visió general sobre les innovadores tecnologies disponibles per introduir millores d’eficiència energètica als hospitals i centres de salut andalusos.

Exemples d’eficiència energètica al sector hospitalari andalús

El responsable del Servei de Manteniment del Complex Hospitalari de Granada, Jesús Árbol, ha presentat la seva experiència amb la planta de trigeneració que tenen al centre, que ha servit per cobrir les necessitats energètiques d’electricitat, fred i calor dels edificis hospitalaris a partir de l’ús del gas natural com a energia primària. Gràcies a aquesta instal·lació, han rebaixat l’import de la factura energètica un 12% els últims deu anys i han reduït notablement les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

El responsable del Servei de Manteniment de l’Àrea de Gestió Sanitària Nord de Cadis de l’Hospital de Jerez, Pablo Bueno, ha explicat el projecte de millora de la teulada als edificis assistencials d’aquest centre i la substitució integral de l’antiga central tèrmica per una de nova dotada d’una potència de 8.760 kW, per a la producció d’aigua calenta sanitària, calefacció i vapor, amb l’aportació d’energia renovable per a la producció d’aigua calenta sanitària. El ponent ha destacat les notables millores en eficiència energètica aconseguides, que han permès una disminució de les emissions de CO2 superior al 18% i un estalvi econòmic anual del cost de consum de combustible de més de 250.000 euros.

El responsable del Servei de Manteniment de l’Hospital de La Axarquía, Pedro Quintero, ha explicat diferents estratègies, modificacions i projectes que s’han dut a terme per a la millora de l’eficiència energètica i la disminució de consums energètics a l’hospital. Quintero ha detallat la funcionalitat de les noves calderes de gas natural, la instal·lació solar tèrmica i la trigeneració instal·lada, que han permès disminuir les emissions de CO2 de 400 Tm a l’any (entre 2008 i 2016) i reduir el consum d’1 GW/h d’energia a l’any.

Finalment, el responsable del Servei de Manteniment de l’Àrea de Gestió Sanitària Nord de Màlaga de l’Hospital d’Antequera, Jesús Ariza, ha resumit les millores energètiques implantades a l’hospital, majoritàriament en col·laboració amb l’Agència Andalusa de l’Energia. Aquestes accions se centren, principalment, en la implantació de mesures d’eficiència en l’enllumenat de l’hospital i en el canvi a cabal variable en la distribució d’aigua de refrigeració, automatització i millora dels seus auxiliars, i també l’establiment d’una estratègia de control de la producció de fred per a climatització. Tot això ha suposat una reducció aproximada en consum elèctric de 0,7 GW/any (el 12,3% del consum total anual de la instal·lació).

La clausura de la jornada ha estat a càrrec del director gerent de l’Agència Andalusa de l’Energia, Cristóbal Sánchez, el director general de Gestió Econòmica i Serveis del Servei Andalús de Salut, Horacio Pijuán, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.