Europa ha de mantenir mecanismes que mitiguin l’impacte de la transició per continuar liderant el procés vers la descarbonització

Diego Pavía, CEO d’EIT Innoenergy, i Pablo Zalba, managing director del Deloitte European Policy Center, debaten sobre la perspectiva de futur de les energies renovables a Europa, en una sessió virtual organitzada per Fundació Naturgy i el Capítulo Español del Club de Roma.

Fundació Naturgy, juntament amb el Capítulo Español del Club de Roma, ha celebrat avui el seminari web “El desenvolupament de les renovables a Europa: present i futur”, amb Diego Pavía, CEO d’EIT Innoenergy, i Pablo Zalba, managing director del Deloitte European Policy Center. Els dos experts han coincidit que és necessària una regulació que mitigui els impactes negatius de la primera fase de la transició energètica fins a 2030, per poder assolir l’objectiu de descarbonització que la UE s’ha marcat a 2050

En qualsevol cas, els dos experts es van mostrar “tremendament optimistes” que la tecnologia facilitarà el compliment dels objectius de la UE a 2030. “Sembla un repte ingent, però patirem una revolució tecnològica de tal magnitud durant els propers anys que ens permetrà veure complerts aquests objectius”, ha assegurat Zalba.

Pavía ha afirmat que la revolució sostenible ens permetrà retenir més renda disponible. “Podemos generar un mes de PIB addicional només canviant el nostre sistema productiu cap a la sostenibilitat”, va assegurar. Per a això, és necessari abordar una veritable transformació sistèmica, que requerirà ingents inversions i que tindrà una fase intermèdia “amb una transició més cara fins a 2030”.

Zalba ha destacat el paper de lideratge que juga la Unió Europea no només en el camí cap a la descarbonització, sinó també en la posada en marxa de mecanismes de mitigació dels impactes negatius de la transició a curt termini. “Malgrat la COVID-19, Europa ha posat els mecanismes dels fons Next Generation per mitigar aquest impacte sense perdre de vista el full de ruta cap a la sostenibilitat”, ha afirmat l’expert.

El managing director del Deloitte European Policy Center ha destacat també la Carbon Border Tax o la futura taxonomia verda com a altres eines que mantindran la UE en el lideratge de la lluita contra el canvi climàtic. “La taxonomia ha de ser implantada per poder mesurar totes les inversions en actius sostenibles que tenim anunciades i poder tenir consens en el grau de millora cap a la sostenibilitat. Necessitem un gran pragmatisme que ens permeti assolir l’objectiu global, per això la taxonomia també serà clau per a les energies de transició”, ha assegurat Zalba.

En aquesta línia, Pavía també ha recordat que “en la transició en què ens trobem, hi ha un pool de diferents solucions que ens han de garantir arribar a l’objectiu final”.

Sostenibilitat com a palanca de creixement

Els dos experts han remarcat la quantitat ingent de recursos públics i privats que es mobilitzaran els propers anys, per això “la regulació ha de ser facilitadora i oferir garanties jurídiques, i convertir la sostenibilitat en palanca de creixement i creació d’ocupació”, segons Zalba.

En aquest sentit, el CEO d’EIT Innoenergy ha posat l’exemple de l’electromobilitat, que “generarà 4 milions de nous llocs de treball per transformar el nostre model de transport, la qual cosa representa una quarta part dels llocs de treball actuals de la UE”.

Els dos ponents han coincidit en la necessitat de fer pedagogia perquè tots els ciutadans s’enrolin en el gran desafiament que representa el canvi de model cap a una economia verda. “És una tasca ingent i el sector energètic té un paper clar, però no es pot encapsular en aquest sector. Afecta tota la societat, tindrà efectes per a tothom”, ha assegurat Zalba, que ha afegit que “falta pedagogia en la societat per aconseguir que els ciutadans siguin conscients i partícips que la transformació energètica és beneficiosa”.

El seminari web l’ha inaugurat la directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, que ha destacat el lideratge d’Europa en la lluita contra el canvi climàtic, amb els objectius de neutralitat en carboni del Pacte Verd europeu, el paquet legislatiu Fit for 55% per accelerar la reducció d’emissions el 2030, i els fons Next Generation, que contribuiran a un futur “més ecològic, digital, resilient i més ben adaptat als reptes actuals i futurs”.

Per la seva part, José Manuel Morán, vicepresident del Capítulo Español del Club de Roma, ha tancat la sessió afirmant que “cal ser rigorosos a l’hora d’analitzar els problemes, no podem parlar només d’innovació sense oblidar-nos de les conseqüències negatives, per això és important analitzar el moment en què ens trobem i impulsar la innovació i la comprensió de la ciutadania”.

Relacionat amb: