Experts mundials d’S&P i Deloitte opten per la neutralitat tecnològica per assolir els objectius de descarbonització

El vicepresident sènior d’Energia Global i Afers Internacionals d’S&P Global Commodity Insights, Carlos Pascual, i el responsable mundial del sector d’Energia, Serveis Públics i Energies Renovables (PU&R) a Deloitte, Thomas Schlaak, van debatre sobre els desafiaments globals del món davant de la transició energètica, en una jornada organitzada per Fundació Naturgy i l’IESE Business School.

El vicepresident sènior d’Energia Global i Afers Internacionals d’S&P Global Commodity Insights, Carlos Pascual, i el responsable mundial del sector d’Energia, Serveis Públics i Energies Renovables (PU&R) a Deloitte, Thomas Schlaak, han participat en la 14a edició del cicle de conferències Energy Prospectives, que aquesta vegada estava dedicada als reptes globals del món davant la transició energètica.

Schlaak va centrar la seva intervenció en el binomi industrialització i transició energètica, i va afirmar que les administracions han de transformar els objectius estratègics en objectius realistes i plans concrets. Va optar també per la neutralitat tecnològica, perquè “no hi ha cap opció tecnològica que sigui suficient”, i va reclamar certapaciència”. “Els plans de la UE són ambiciosos i accelerarlos més enllà del que és raonable no sembla encertat, perquè aquesta acceleració podria paradoxalment alentirnos, ja que perdríem la llicència social per travessar aquesta transició”, va declarar.

Partint de diferents escenaris de compliment dels objectius climàtics per part d’Europa, l’expert de Deloitte preveu un creixement i un domini de les diferents energies renovables, un increment del grau d’electrificació i queles centrals elèctriques de gas i biomassa continuaran sent essencials per proporcionar la flexibilitat necessària”. En aquest sentit, va coincidir amb Pascual, que va assegurar que “el gas natural és una eina fonamental per facilitar el procés de la transició energèticades d’un punt de vista global.

Sobre el desenvolupament dels gasos renovables, Schlaak preveu un increment molt considerable de la producció de biometà a Europa, que substituirà parcialment el gas natural. I en matèria d’hidrogen, va afirmar que, “suposant que s’executin tots els projectes d’hidrogen que hi ha en l’actualitat a Europa, no s’assolirà l’objectiu de deu milions de tones de producció d’hidrogen renovable”.

Schlaak es va referir també a l’evolució dels preus de l’energia i va manifestar que “en un escenari amb domini de renovables es mantindrà la volatilitat”. En aquest sentit, va apressar els reguladors a tenir-ho en compte, perquènomés si ho tenim en compte podrem obtenir la inversió necessària per reconstruir el sistema”.

Confrontar dues transicions alhora

Pascual va sostenir que el món afronta “un desafiament inèdit, una transició tecnològica, comercial i política en un període de temps que serà molt curt, fins al 2050”. “Tenim no només una transició, sinó dues alhora”, va explicar l’expert.

D’una banda, “hem de satisfer l’economia energètica actual, reduint la demanda i descarbonitzant l’oferta”, perquè “si no proveïm aquest mercat, els preus pugen, i si pugen, es complica el suport polític a la transició energètica”. I de l’altra, Pascual es va referir a la construcció necessària de l’economia energètica del futur, “amb solar, eòlica, hidrogen i captura de carboni”.

En aquest sentit, l’expert va dir que el desafiament més important és veure com s’equilibren les inversions en aquestes dues transicions alhora. “No serà fàcil, perquè tot això s’ha de fer enmig d’un canvi geopolític desafiador”, marcat per la manca de perspectiva d’un acord diplomàtic a Ucraïna; enmig d’unes relacions entre els Estats Units i la Xina deteriorades i perilloses; amb una gran incertesa a l’Orient Mitjà, especialment després de la situació desencadenada a Israel el cap de setmana passat; amb uns països en desenvolupament que se senten perjudicats i ignorats; i amb una polarització enorme al si dels Estats Units, que constituiran un dels principals desafiaments geopolítics a curt termini.

Així mateix, Pascual va alertar també sobre la necessitat de tenir en compte les cadenes de valor en vista de l’augment de l’electrificació, ja que la concentració de minerals crítics necessaris per a la transició energètica és molt elevada, amb la Xina com a protagonista.

Així mateix, el directiu d’S&P va assenyalar que “la captura i l’emmagatzematge de CO2 i l’hidrogen poden ser tecnologies molt necessàries, i va destacar que els Estats Units estan afavorint-ne el desenvolupament en el marc d’Inflation Reduction Act (IRA)”. En aquest sentit, va afirmar que és important assegurar que el desenvolupament tecnològic es traslladi a altres països, i va declarar queuna de les claus del desenvolupament de l’hidrogen verd és saber si tindrem accés a prou generació d’electricitat renovable a preus adequats”.

Energy Prospectives, organitzat per Fundació Naturgy i l’IESE Business School, és un cicle de converses d’alt nivell que reuneix figures reconegudes de l’àmbit nacional i internacional per la seva experiència, visió i coneixement del sector energètic, i empresaris, reguladors, directius i acadèmics. Aquesta iniciativa forma part de les activitats que la Fundació Naturgy duu a terme sobre temàtiques relacionades amb l’energia i el medi ambient, des del debat seriós i rigorós, per promoure l’ús racional dels recursos energètics i fomentar un desenvolupament sostenible.