Fundació Naturgy i el CSIC llancen la segona edició del Premi a la investigació i innovació tecnològica en l’àmbit energètic

El Premi Fundació Naturgy-CSIC a la investigació i innovació tecnològica en l’àmbit energètic té una dotació de 100.000 euros i busca impulsar la transició energètica entre grups d’investigació a Espanya.

II Edición del premio a la innovación tecnológica

Fundació Naturgy i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) llancen la segona edició del Premi Fundació Naturgy-CSIC a la investigació i innovació tecnològica en l’àmbit energètic, que dotarà amb 100.000 euros el millor projecte d’Espanya desenvolupat per grups d’investigació adscrits a organismes públics o privats sense ànim de lucre.

Les dues entitats han renovat la seva col·laboració per posar en marxa la segona convocatòria d’aquesta iniciativa de Fundació Naturgy, que té per objectiu posar focus en la innovació com un dels eixos principals de la transició energètica i avançar en la descarbonització de l’economia al nostre país.

El CSIC coordinarà la comissió científica avaluadora dels projectes que es presentin al premi, la convocatòria del qual estarà oberta fins al 18 de febrer de 2024. Un jurat de prestigi presidit per Eloísa del Pino, presidenta del CSIC, fallarà el premi el proper mes de juny a Madrid. Del Pino ha declarat que “la transició energètica és un repte que ens apel·la a tots, tant a les empreses com a l’estat.”

Per la seva part, la directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, ha mostrat la seva satisfacció per aquesta nova edició del premi, ja que “és fruit de l’èxit amb què la comunitat científica a Espanya va rebre la primera convocatòria. En el dia d’avui, quan els guanyadors de la primera edició del Premi Fundació Naturgy-CSIC estan a les portes de lliurar els primers resultats de la seva investigació, estem plenament convençuts de la idoneïtat d’una iniciativa com aquesta”.

El guanyador de la primera edició del premi va ser un projecte de l’Institut de Bioeconomia de la Universidad de Valladolid (IB-UVA), liderat per l’investigador Ángel Martín Martínez, que proposa una tecnologia innovadora en l’àmbit dels processos de captura i reducció de CO₂. Des del lliurament del premi, el mes de juny passat, la investigació del projecte es desenvolupa favorablement i l’equip de l’IB-UVA presentarà un primer informe el proper mes de desembre.

Amb aquesta segona edició, Fundació Naturgy vol continuar sumant a favor de la investigació i el desenvolupament científic en l’àmbit de l’energia, amb l’objectiu d’assolir els objectius d’emissions nul·les netes d’Espanya i de la UE.

Projectes inèdits i jurat de prestigi

Aquest reconeixement està dirigit a projectes desenvolupats per organismes de recerca públics o privats, sense ànim de lucre, incloent-hi universitats públiques i privades (inscrites en el Registre d’Universitats, Centres i Títols) i altres centres d’R+D+I. Així mateix, han de ser grups que facin recerca fonamental o desenvolupament experimental, i que tinguin personalitat jurídica pròpia i residència fiscal a Espanya.

Les candidatures participants han de ser projectes inèdits, de recerques en curs o que s’hagin acabat fa poc, i el potencial innovador dels quals sigui susceptible de ser incorporat al mercat o de crear valor a la societat. Els projectes d’investigació candidats podran tractar els següents aspectes de la innovació tecnològica en l’àmbit energètic: eficiència, seguretat de subministrament, fonts renovables i medi ambient.

El jurat del premi estarà constituït per Eloísa del Pino, presidenta del CSIC; Carmen Becerril, presidenta de l’Operador del Mercat Elèctric (OMEL) i de l’Associació de dones de l’energia (AEMENER); Pedro Linares, professor propi del departament d’Organització Industrial de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria ICAI; Mariano Marzo, professor emèrit de la Universitat de Barcelona i director de la Càtedra de Transició Energètica de la UB; i Diego Pavía, fundador i CEO de KIC InnoEnergy. També formaran part Jorge Barredo, director general de Renovables, Nous Negocis i Innovació a Naturgy, i María Eugenia Coronado, directora general de la Fundació Naturgy.

La presentació de candidatures podrà realitzar-se a través de la web de Fundació Naturgy i el projecte guanyador serà anunciat en una cerimònia, que se celebrarà el juny de 2024, a Madrid.

CSIC

El Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) és la institució pública més gran d’Espanya en recerca científica i tècnica, i una de les més destacades de l’Espai Europeu de Recerca. Adscrit al Ministeri de Ciència i Innovació a través de la Secretaria General de Recerca, el CSIC s’estructura en tres grans àrees: societat, vida i matèria. Entre els seus objectius destaca fer arribar els assoliments científics i tecnològics a tots els sectors socioeconòmics nacionals i internacionals, a fi d’aconseguir que es transformin en benestar social, econòmic i cultural per a la societat.

El CSIC té com a missió fomentar, coordinar, desenvolupar i difondre la recerca científica amb l’objectiu de contribuir a l’avenç del coneixement i al desenvolupament econòmic, social i cultural; així com a la formació de personal i a l’assessorament a entitats públiques i privades en aquestes matèries.

Fundació Naturgy

La Fundació Naturgy, creada el 1992, desenvolupa programes d’acció social per pal·liar la pobresa energètica en el marc del Pla de vulnerabilitat de Naturgy. A més, promou el debat seriós i rigorós sobre temes relacionats amb l’energia i el medi ambient, a través de seminaris, publicacions i informes, i disposa d’un programa educatiu en matèria d’energia i medi ambient i d’un altre de formació professional per a l’ocupabilitat.