Les grans empreses espanyoles són un motor tractor per a la implantació de criteris de sostenibilitat en la gestió de les pimes

Experts de Robeco i Forética afirmen que el sector energètic i el financer són puntes de llança en la integració de la sostenibilitat en la gestió empresarial, i afirmen que les empreses i les institucions que no siguin capaces d’incorporar-la no tindran futur.

Fundació Naturgy, juntament amb Capítulo Español del Club de Roma, ha celebrat avui el seminari web “Converses sobre la sostenibilitat vista per les corporacions i els inversors”, en el qual han participat Jaime Silos, director de Desenvolupament Corporatiu de Forética, i Ana Claver, CFA directora general de Robeco Iberia, US Offshore & Latam i presidenta del Comitè de Sostenibilitat de CFA Society Spain.

Segons Claver, “Espanya i els inversors espanyols estan molt ben posicionats a escala global en matèria de sostenibilitat”. Una idea en la qual ha coincidit Jaime Silos, que ha lloat el prestigi internacional de les grans empreses espanyoles en matèria de sostenibilitat. “Aquestes, a més, estan fent de motor tractor perquè pimes i altres empreses més petites incorporin els factors ASG en la seva estratègia empresarial”.

Preguntats per les raons que estan convertint la sostenibilitat en un factor cada cop més present en totes les institucions, Claver ha explicat que “estem començant a obtenir dades que demostren que les empreses que més aposten per la sostenibilitat tenen millors resultats financers. És a dir, són proves tangibles de l’impacte positiu de la inversió sostenible, que aquest ha estat sempre el seu gran repte”. “Les empreses tenen mil raons per invertir en sostenibilitat. Cadascuna tria la seva, però és important que tots avancem pel mateix camí”, ha afegit el director de Desenvolupament Corporatiu de Forética.

Per sectors, ambdós ponents han coincidit que el sector energètic i el financer són els dos referents mundials en la integració de la sostenibilitat en les seves estratègies i operatives de negoci. “El sector energètic és capdavanter, per exemple, a l’hora de crear comissions de sostenibilitat en els seus consells d’administració i de lligar la remuneració dels seus directius a objectius de sostenibilitat”, ha explicat Silos. “Mentre que, per al sector financer, la sostenibilitat és una enorme oportunitat d’inversió”, ha afegit Claver.

La trobada ha abordat també la incidència de la Covid-19 en la integració de la sostenibilitat, que ambdós experts han qualificat d’accelerador de la sostenibilitat. “La pandèmia ens ha fet ser conscients de la vulnerabilitat de les nostres economies i societats”, ha assenyalat Silos. “A més, ha accelerat moltes tendències de sostenibilitat que identificàvem abans de la pandèmia, com una regulació, digitalització i importància de la salut i el benestar cada vegada majors”, ha afegit Ana Claver.

Segons ambdós experts, aquestes tendències i la sostenibilitat en conjunt han vingut per quedar-s’hi. “La sostenibilitat és el futur. Les empreses, les institucions o els ciutadans que no siguin capaços d’incorporar-la no tindran futur”, ha manifestat Silos. Una idea amb la qual ha coincidit Claver, que ha incidit que la sostenibilitat afecta tots els actors de la societat i que és, a més, “una gran oportunitat d’inversió”.

El seminari web l’ha inaugurat el responsable d’Energia i Medi Ambient de Fundació Naturgy, Manuel Calvo, que ha destacat que “la sostenibilitat ens permetrà cobrir les necessitats actuals de la nostra societat sense renunciar al creixement econòmic, al desenvolupament social i a la defensa del medi ambient. Un repte enorme que requerirà l’alineació i la implicació de tothom”.

Per la seva part, José Manuel Móran, vicepresident del Capítulo Español del Club de Roma, ha tancat la sessió afirmant que des de la seva institució estan buscant la millor manera d’incorporar la sostenibilitat a la nostra societat. “Per aquest motiu, estem obrint debats sobre les conseqüències del canvi climàtic, la transició energètica o la transformació tecnològica, per trobar fórmules que assegurin que aquesta transició ens porti a una societat cohesionada, solidària, econòmica i ambientalment sostenible, i en la qual tots els ciutadans se sentin iguals”.