Martín Wolf: “Parar el creixement no és la solució per al canvi climàtic. L’única sortida és la tecnologia”

L’editor adjunt del Financial Times ha assenyalat que, per poder mantenir l’augment de la temperatura global a menys d’1,5 ºC, hem de reduir les emissions un 40% per al 2030.

Per la seva part, el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, ha destacat els beneficis a llarg termini de l’adopció primerenca de polítiques que impulsin la transició cap a una economia neutra en emissions de carboni i ha subratllat la necessitat d’un enfocament holístic que involucri totes les parts per aconseguir-ho.

L’editor adjunt del Financial Times, Martin Wolf, i el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, han participat avui en la vuitena edició del cicle de conferències Energy Prospectives, organitzat per Fundació Naturgy i l’IESE Business School, que han inaugurar el president de Fundació Naturgy, Rafael Villaseca, i el director general de l’IESE, Franz Heukamp.

Durant la jornada, Martin Wolf ha advertit dels riscos de la inactivitat davant del canvi climàtic. “Per poder mantenir l’augment de la temperatura global a menys d’1,5 ºC per sobre dels nivells preindustrials, les emissions s’han de reduir un 40% per al 2030. Si no hi fem res, ens arrisquem a un harmagedon climàtic”, ha assenyalat Wolf.

Per combatre aquesta problemàtica, l’editor adjunt del Financial Times ha constatat que parar el creixement no és una solució, i ha assenyalat la transformació tecnològica com l’única sortida, ja que està permetent reduir considerablement els costos de les energies netes i alternatives. Segons Wolf, en la transició energètica cap a una economia descarbonitzada continuarem disposant de combustibles fòssils que hauran de tenir uns preus estables. “A mesura que avancem cap al nou sistema, els combustibles fòssils han de continuar operant i hi ha d’haver una estabilitat”, ha assenyalat.

L’editor adjunt del Financial Times ha destacat també el paper rellevant de l’Administració a escala mundial, que ha de garantir una regulació precisa; impulsar incentius, per exemple, oferint subsidis temporals per a noves tecnologies o posant terminis per a la substitució gradual dels vehicles contaminants; i col·laborar al seu torn amb les empreses, que impulsaran aquesta transformació a través de les inversions.

Per la seva part, Pablo Hernández de Cos ha incidit que “l’impacte del canvi climàtic en l’economia pot ocórrer a través de diversos canals diferents que afecten empreses i llars i, per tant, bancs”, i coincideix amb Wolf que la principal solució és la tecnologia. “Els resultats mostren que els beneficis a llarg termini de l’adopció primerenca de polítiques que impulsen la transició cap a una economia neutra en carboni compensen amb escreix els costos a curt termini d’aquesta transició”, ha advertit Hernández de Cos.

“Però el canvi climàtic també podria tenir un impacte bastant directe en la capacitat dels bancs centrals per estabilitzar la inflació. És probable que les polítiques destinades a promoure la transició a una economia neutra en carboni, com els impostos al carboni, afectin la volatilitat de la inflació general, que inclou els preus de l’energia”, ha afegit el governador del Banc d’Espanya, que ha conclòs que per prevenir el canvi climàtic és necessari un enfocament holístic que involucri totes les polítiques i actors.

La jornada, celebrada a Madrid, ha abordat en conjunt reptes estructurals de la nostra societat, com ara els riscos climàtics i financers, la transició energètica i el futur de l’economia mundial i europea. En l’obertura d’aquesta vuitena sessió d’Energy Prospectives, el director general de l’IESE, Franz Heukamp, ha donat la benvinguda i ha agraït la seva presència als ponents, lloant la seva qualitat i la importància del seu discurs per contribuir a un debat d’alt nivell sobre el desenvolupament de la nostra societat.

Per la seva part, durant l’obertura, el president de Fundació Naturgy, Rafael Villaseca, ha destacat la important interrelació existent entre el sector energètic, el canvi climàtic i el món financer i econòmic. “A través d’aquestes jornades, la Fundació Naturgy, amb la col·laboració de l’IESE, pretén contribuir a una millor comprensió del sector energètic i dels diferents desafiaments i reptes que presenten en el futur des de diferents perspectives”, ha manifestat Villaseca.

Energy Prospectives és un cicle de converses d’alt nivell que reuneix figures reconegudes de l’àmbit nacional per la seva experiència, visió i coneixement del sector energètic, i empresaris, reguladors, directius i acadèmics. Aquesta iniciativa forma part de les activitats que la Fundació Naturgy duu a terme sobre temàtiques relacionades amb l’energia i el medi ambient, des del debat seriós i rigorós, amb l’objectiu fonamental de promoure l’ús racional dels recursos energètics i fomentar un desenvolupament sostenible.