Redissenyar la logística de la distribució de mercaderies i introduir flotes menys contaminants reduiria a la meitat els costos i les emissions

Un estudi de la UPF Barcelona School of Management, editat per Fundació Naturgy, afirma que, per fer una distribució urbana sostenible, és necessari combinar la substitució de combustibles dels vehicles i una reordenació de la mobilitat urbana, amb un disseny logístic adaptat a les necessitats actuals derivades del comerç electrònic.

La combinació de vehicles de gas natural i elèctrics amb d’altres sense motor, i la reordenació de la logística i de la mobilitat urbana, per adaptar-la a les necessitats generades pel comerç electrònic, podria reduir fins a un 46% els costos de les empreses, un 50% les emissions amb efecte d’hivernacle i fins a un 96% les que tenen impacte en la salut de les persones.

Són conclusions de l’estudi “Distribució urbana de mercaderies sostenible. Per a una millora econòmica, ambiental i social”, elaborat per la UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) i publicat per Fundació Naturgy, que afirma que una bona planificació urbanística milloraria la sostenibilitat econòmica, ambiental i social d’aquest negoci.

Aquest tipus de transport, conegut com d’última milla, ha protagonitzat un fort creixement per l’evolució dels hàbits de consum i de la tecnologia. El comerç electrònic ha crescut a doble dígit en els últims cinc anys i, segons el document que es presenta avui, aquest nou model de negoci pot arribar a incrementar els costos logístics fins al 40%.

A més, el transport per carretera és el causant del 25% de les emissions de CO2, i és el principal emissor d’òxids de nitrogen i partícules, causants de malalties cardiovasculars i respiratòries.

Per tot això, “és important trobar solucions que es dissenyin i s’executin equilibrant la sostenibilitat econòmica, ambiental i social, i per a això és necessari abordar conjuntament la dimensió logística, tècnica i urbanística de la distribució de mercaderies d’última milla”, explica Erola Palau, coautora de l’estudi i coordinadora de l’Observatori de Sostenibilitat de la UPF-BSM.

“En aquest sentit, la col·laboració publicoprivada és fonamental per a les solucions de distribució sostenible en l’àmbit urbanístic, perquè els vehicles amb combustibles alternatius requereixen noves infraestructures de recàrrega”, segons Oriol Montanyà, coautor de l’estudi i director del departament d’Operacions, Tecnologia i Ciència de la UPF-BSM. Montanyà recorda que altres països com Itàlia i Alemanya han fet una aposta decidida en els últims anys per planificar i estendre les xarxes de recàrrega elèctrica i de GNV.

El document s’ha elaborat partint de les millors pràctiques logístiques en ciutats del món, centrant-se en recorreguts inferiors als 50 km.

La sostenibilitat del repartiment ja és una realitat

L’estudi es va presentar en un webinar, durant el qual també va tenir lloc una taula rodona amb Julie-Marie Urban, responsable de RSC de SEUR; Jaime Moreno García, director general de Transport Terrestre del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA); Francisco Javier Bueno, de projecte Mobilitat de Naturgy; i Ana Tristán, Service Fulfillment Operations Country Manager d’IKEA. El debat va ser moderat per Oriol Montanyà, director del departament d’Operacions, Tecnologia i Ciència de la UPF-BSM i coautor de l’estudi.

El representant del MITMA va assegurar que “les ciutats estan sotmeses a una complexitat de gestió i de transport, i la palanca de la millora de la sostenibilitat, en aquests moments d’increment del comerç online, implica un repte regulador i un repte tècnic dels vehicles”.

Tant Urban com Tristán van destacar les seves estratègies sostenibles en la logística de distribució de SEUR i IKEA, respectivament. “A SEUR treballem per a un repartiment urbà intel·ligent. Per exemple, en el repartiment urgent urbà tots els vehicles són amb GNC per compensar la immediatesa, reduir el lliurament fallit i intentar conscienciar l’usuari perquè utilitzi el locker quan no és a casa en el moment del lliurament i evitar desplaçaments de més”, va afirmar la responsable de RSC de l’empresa de missatgeria, que va afegir que en el futur continuaran apostant pel gas natural vehicular i pel biometà, a mesura que es vagi implantant en la mobilitat.

Per la seva banda, Tristán va explicar que “tots tenim la responsabilitat de fer alguna cosa i des d’IKEA hem establert un objectiu del 100% de lliuraments amb vehicles de 0% emissions el 2025; a Madrid, ja disposem del 20-30% del transport sostenible”.

Des del punt de vista del sector energètic, Bueno va explicar que fa temps que les empreses logístiques redueixen el seu impacte; aproximadament, els operadors tenen actualment el 30% de vehicles híbrids, el 30% d’elèctrics i el 40% de gas natural vehicular.”

El responsable del projecte Mobilitat de Naturgy va afegir que “el vehicle evolucionarà en funció de les necessitats de l’operador, de l’evolució de la tecnologia i de la disponibilitat de la infraestructura. Veiem que en l’última milla, a mitjà termini hi haurà GNV amb gas renovable i vehicle elèctric, i en el futur, tot elèctric. En les milles anteriors, abans de la distribució urbana, a mitjà termini hi haurà GNL per a transport pesat, i en el futur hidrogen i, en menor mesura, electricitat”.